6df75b de woorden '& de Profeten' zijn later eraan


toegevoegd: David Flusser heeft ook geprobeerd 't begìn v/d uitspraak v/d HÉÉR te reconstrueren in overeenstemming met de uitdrukkingswijze van díe tíjd. De uitspraak is in zijn huidige vorm alleen mogelijk als de vraagsteller te weten wilde komen òf Yesjoea 't antwoord wist? Luke 10:25-28 zàg 't probleem & probeerde 't òp te lossen! 't Ìs zo goed als zéker dat Yesjoe hier 'n oude traditie onderwees omdat hij die belangrijk vond voor zijn eigen boodschap. Dat gebeurde immers ook al bij andere gelegenheden?!


Hij leende gewoon een uitspraak van een schriftgeleerde vlg. Mat 13:52 'Hij zei hen: [na christelijke bewerking naderhand] "DAAROM GAAT HET MET IEDERE SCHRIFTGELEERDE ... ALS MET EEN HUISVADER, DIE UIT ZIJN VOORRAAD NIEUWE EN OUDE DINGEN TE VOORSCHIJN HAALT"' Yesjoea's uitspraak over het dubbele gebod van de liefde is duidelijk al voor zijn tijd ontstaan. We hebben eerder & vaker gezien dat de bijbelse uitspraak over het liefhebben van de naaste ook al ergens anders beschreven werd als "HET ENIGE ECHT GROTE GEBOD IN DE WET"? Dit gebod lijkt echt op het andere - 't gebod om "G d" lief te hebben - want beide bijbelboekrolverzen in Deut 6:5 & Lev 19:18 beginnen met hetzelfde woord! 't Wàs typerend voor de rabbijnen òm 'n inhoudelijk verband te willen zien tùssen teksten met overeenkomstige formuleringen! Hèt éérste echte Gróte Gebòd van Yesj - de liefde voor G d de Váder van àl die Vélen - ìs dus in harmonie mèt de geest v/h toenmalig farizeïsme. In de al eerder genoemde lijst met de zeven soorten Farizeeën staan twee positieve typen: de farizeeër v/d vrees, zoals IOV/JOB, & de farizeeër v/d liefde, zoals Avra(ha)m. De vele rabbijnse passages waarin de vrees voor G d vergeleken wordt met de liefde voor G d, plaatsen de líefde véél hóger dàn de vréés, want dat was in harmonie met de nieuwe(r) joodse gevoeligheid om G d te dienen vanuit ònvoorwaardelijke líefde & níet uit àngst voor straf?! Alles wat we eerder al gezegd hebben, verkláárt hóe 't dubbele gebod van de liefde in het jodendom van de Oudheid al voor èn ook naast Yehosjoea bevond: 't feit dat 't niet voorkomt i/d overgeleverde rabbijnse documenten berust waarschijnlijk op toeval!? 't Dubbele voorschrift van de liefde verschijnt weliswaar in 'n middeleeuws rabbijns compilatiewerk, maar je kunt er niet zeker van zijn òf déze passage o/d ene of andere manier beïnvloed is door de euangelies. Mark 12:28-34 & Luke 10:25-28 laten zien dat Yesj & de schriftgeleerden 't o/h punt v/h 'grote gebod' met elkaar ééns waren. Kortom: 'Spiltijd' > 'Euangelies' > 'Humanisme' > 'socialisme/communisme' > 'anarchie' > GroenLinks.

knipoog
01 apr 2016 - bewerkt op 03 apr 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende