666 associaties banaliteiten connecties drempels?!

Tussen die verschillende stromingen binnen het Nederlands Protestantisme bestaan er al van oudsher grote variaties in o.a. geloofsopvattingen, kerkbeeld & maatschappijvisie; ook de huidige Protestantse Kerk in Nederland kent zo haar vleugels & geledingen - van bevindelijk-behoudend of euangelicaal tot hoogkerkelijk & vrijzinnig. Orthodoxer? 'n Ontwikkeling die zich al sinds enkele decennia vooral onder protestanten manifesteert, is dat sommige groepen jongeren naar een meer orthodoxe beleving van hun geloof neigen ...

Veel kleine protestantse kerken & evangelische gemeenten tellen 'n aanzienlijk hoger percentage jongeren onder hun leden dan de PKN
(of de Nederlandse rooms-katholieke kerk)! Zij beleven hùn geloof niet alleen maar tijdens kerkdiensten in kerkgebouwen, maar ook al tijdens jongerenbijeenkomsten op andere locaties, online en in huiskamers. Niet alleen via hun kerklidmaatschap, maar ook via of zelfs in combinatie met andere vormen van zingeving & wie is er uiteindelijk níet maatschappelijk actief? Alleen de mate waarin fluctueert!!!!

In de derde plaats is de maatschappelijke ròl van protestanten voorlopig nog níet gans uitgespeeld. Nederlandse protestanten vormen, vergeleken met andere bevolkingsgroepen (katholieken, buitenkerkelijken) een maatschappelijk opvallend actief bevolkingsdeel - bv. i/h vrijwilligerswerk. Dit geldt in hoger mate voor leden v/d kleine vrijzinnige protestantse kerken èn de Protestantse Kerk in Nederland ...

Bij de kleine, conservatieve protestantse kerken is men eveneens zeer actief, maar concentreert men zich daarbij sterker op activiteiten ten behoeve van de eigen geloofsgemeenschap? De lokale binding & zichtbaarheid daarvan zijn vaak nog erg groot! De secularisering heeft dus toegeslagen @nl., ook onder protestanten, maar tegelijkertijd past de geloofsbeleving zich aan bij maatschappelijke veranderingen. Er wordt volop gezocht naar andere vormen van geloofsbeleving en zingeving, zowel binnen als buiten 'de kerk', bewust èn onbewust. Sommigen grijpen naar meer traditie & kerkgang, maar velen ook naar alternatieven zoals huiskamerbijeenkomsten, veel meditatievormen & online gesprekken of een verbinding met vrijwilligerswerk? Protestanten die dáár niet meer bij aansluiten lopen het risico om zonder radar als spookrijder tégen het maatschappelijk verkeer op te botsen!


'n Speciale 'moderne' categorie naast de diverse reeds lang & sinds kort bestaande praktijken van geloofsbeleving zou je misschien ook kunnen zien in mengvormen met alcohol & drugs, therapeutische activiteiten als yoga & meditatie, vegetarisme & veganisme, macro-biologische tendenties & éigen levensvormen als in 'communes', gemeenschappelijke woonvormen & mengvormen van 'dezen & genen':
'n soort van 'neo-kloosterbestaan'!? 'n Vrijwillig samengaan van geldverdienende leden met meer contemplatieve, beschouwende & dus 'vrijblijvender' activiteiten?! Aan de ene kant is & blijft men immers in moderne samenlevingen verplicht om zich degelijk te doen laten registreren, controleren & corrigeren t.a.v. volksgezondheid & aanverwante afspraken over Veiligheid, Energievoorzienigen, Riolering, Belastingafdragen en dèrgelijke; aan de andere kant zal er altijd ook sprake zijn van diverse licht & zwaar hulpbehoevenden op sociaal, lichamelijk & geestelijk gebied: in zekere zin was dìt misschien ook wel de oervorm v/h zg. Vroegste Christendom - een soort 'tamelijk verplicht/vrijwillig' samengaan van uiteenlopende karakters, (in)validiteiten & (im)potenties m.b.t. Onderdak, Voedsel & Geméénschap?

12 feb 2016 - bewerkt op 14 feb 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende