62/66/191 in de bewaard gebleven delen van FY's

'JOODSE GESCHIEDENIS' VINDEN WE ÉÉN VERWIJZING NAAR YAAKOV - AL DAN NIET 'N LATERE TOEVOEGING.
DE KRONIEK MELDT DAT JAKOB, 'DE BROEDER VAN YEHOSJOEA DIE CHRISTOS GENOEMD WERD', VOOR HET SANHEDRIN - HET RELIGIEUS HOOGGERECHTSHOF - VERSCHIJNEN MOEST, VERMOEDELIJK OP BESCHULDIGING VAN OVERTREDING VAN DE WET?!


Déze Ya'akov èn enkelen van zijn metgezellen werden schuldig bevonden èn gestenigd totdat de dood erop volgde. Òf dìt Verháál nu wel of niet helemaal juist is, aangepast of totaal verzònnen, hèt belangrijkste element is de datering ervan: Flavius Yosephus geeft aan dat déze gebeurtenissen zich voltrokken in 'n overgangsperiode TÙSSEN twee Romeinse landvoogden in Judaea! De vorige procurator of landvoogd was juist overleden & zijn opvolger, Lucceius Albinus, was nog vanuit Rome onderweg naar Palestina.

Tijdens dit inter-regnum berustte de macht in Yeroesjalayiem bij de hogepriester, een weinig geliefd man, Ànanus genaamd.


Dit betekent dat 't Verháál over Ya'akovs dood zich afspeelde omstreeks 't jaar 62, slechts 4 jaar voor 't definitief uitbreken v/d Opstand van 66! Dit zou 'n chro-nologische aanwijzing kunnen zijn dat Ya'akovs dood mogelijk verband hield met de oorlog waardoor 't zg. Heilige Lànd tussen 66 en 73 verscheurd werd! Voor meer gegevens moeten we ons echter wenden tot latere kerkhistorici?

De voornaamste bron onder hen is Eusebius, i/d 4de eeuw bisschop van Caesarea (de Romeinse hoofdstad van Judaea), en auteur van één v/d belangrijkste vroege kerkgeschiedenissen.


Vlg. 't gebruik van die tijd citeert Eusebius uitvoerig uit het werk van vroegere schrijvers, waarvan 'n groot deel allang verloren gegaan is. Als hij over Ya'akov spreekt, dan grijpt hij terug op Clemens, bisschop van Alexandrië (ca. 150-215)! Ya'akov zou door Clemens de 'Rechtschapene' genoemd zijn, of (zoals 't vaak vertaald wordt) de 'Rechtvaardige', TSADDIEK i/h Hebreeuws.

Deze termen kennen we inmiddels ook al van de veronderstelde QUMRANGEMEENSCHAP-(PEN),die geleid werden door de 'Léraar der RÈCHT-SCHAPENHEID'?! Eusebius schrijft dat Ya'akov vlg. Clemens van een balkon van de Tèmpel geworpen werd èn met een stok werd dood-geslagen!? Later in z'n kroniek citeert Eusebius uitvoerig uit 't werk van 'n 2de-eeuwse kerkhistoricus, Hegesippus. Zijn geschriften zou-den ook nog tot i/d 16de of 17de eeuw bewaardgebleven zijn, maar sindsdien verdwenen, hoewel er misschien nog kopieën te vinden zijn i/h Vaticaan of in 'n bibliotheek van één v/d Spaanse kloosters?


Maar voorlopig moeten we ons tevreden stellen met fragmenten uit zijn werk,
die door Eusebius worden aangehaald.

Tussen Genesis & Armageddon zijn
vooral symbolische termen
het méést
'dienstig'
.....

22 dec 2016 - bewerkt op 24 dec 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende