5tsod102 Yesj vast i/d woestijn 40 dagen vlg. Mat.

4:2,
wànt 'de boze vaart niet úit dàn dóór bìdden èn vàsten (17:21)?

Yesjoe verzèt zich níet tégen een góed gebruik als vasten, maar wèl tégen de goede síer die ermee gemaakt wordt!

TS doet 't denken aan Abraham Kuyper, die, toen hij zijn verontschuldiging moest aanbieden aan iemand die hij ònrecht gedaan hàd, zéi: 'Het boetekleed ontsiert de man niet!' Zó tròk híj dus al op zijn beurt die hele verontschuldiging wéér naar zichzelf tóe èn stònd te prálen in zíjn boetekleed?!! Zoiets moet Yesj ook bedoeld hebben: àls je bóete dóet, ìn zàk èn às ZÌT èn je kléren scheurt èn VÀST,
dàn DÓE je dàt bescháámd, maar níet met 'n blìk òpzíj náár ànderen òf zíj jóuw 'vroomheid' & 'godsvrucht' wel ZÍEN!?

Vàsten màg van Yèsj, maar dàn wèl ìn 't verbòrgene,
zònder bíjbedóelingen!

Wááròm ìs dìt zó voor hèm?

't Antwoord is eenvoudig: voor hèm was dit vasten,
boete doen & berouw hebben níet alleen nog maar iets uitwendigs,
dus géén echt puur ritueel iets, maar een uiting van wàt er ìn het hàrt van een mensch lééft!

De mènsch díe wèrkelijk nu zo gehoorzaam ÌS aan 'g ds stèm & gebòd', zàl óók wéét hèbben vàn zijn fálen èn mìsslagen!

Hij zàl ècht beróuw hèbben: dàt ÚIT híj/zíj/'t vóór G ds 'aangezicht', ìn 't verbòrgene, bescháámd! G ds gebòd ÌS àltíjd gerìcht
òp de òmgang mèt de nááste, òp gerèchtigheid DÓEN & bàrmhàrtig zíjn, op LÍEFDE èn vréde stìchten! Het ÌS hóe dàn óók àltíjd òp humaniteit gerìcht èn dàt blíjft óók dé máátstàf van al ons berouw, van bóeten & vàsten! Dàt moet 'n úiting zíjn vàn 'n díep besèf
dàt 't mìs ÌS gegáán, dat we 't níet wáárgemáákt hèbben, ja ook van dàt we juist 't òmgekeerde hèbben gedáán?! En niet alleen
wíj, jij &/of ik, maar ook òm òns héén ÌS er 't menselijk tekòrt, ons vele falen & vàllen? Dàt vliegt je soms áán:
we vìnden 't verschrìkkelijk & líjden eronder. Daarom willen we 't tot uitdrukking blijven brèngen & trekken
ons de haren uit 't malle hoofd. Je schéurt je de kléren
v/h zotte líjf: éét èn drìnkt niet meer
want je zìt weer in zàk
èn às
....

De ellende
heeft ons dan ook niet voor niets 'zómaar' overmand:
vasten is níet maar 'n puur formeel verplicht ritueel meer, niet 'n loze formaliteit,
níet 'n 'goed wèrk' waar je ook goede sier mee kùnt máken! Integendeel, UT is een uiting van díep verdriet èn ontrèddering:
iets waarmee je beschaamd wègkruipt ìn 'de binnenkamer'! Vasten hoort gedragen te worden door de vaste wìl je te bekéren,
ànders te wòrden, je gehéél te verníeuwen, door 't besluit om 'n níeuw begìn te malen, ànders te gaan hàndelen,
èn door 'n díep verlangen naar wédergebóórte, òpníeuw, vàn bóven! En àls dàt zó níet ÌS, dàn is 't 'n slàg
i/d lùcht, 'n íjdel ondernémen dat je maar liever beter kunt nálaten, 'n òndaadje van gewáánde
verwaande vromerigheid, waarmee men indruk wil maken
'op G d èn mènsch'!

Àls jíj
dàt óók zó
dóet, zo zegt Yesj,
dàn HÈB jij jóuw 'loon' reeds te pàkken,
want je wàs toch te zíen! En dáár ging
het je toch eigenlijk om
met al die gekke
poppenkast?
29 aug 2016 - bewerkt op 30 aug 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende