5018736 Deze interpretatie van de betekenis van de
QQLEQ DOPE IS GEHEEL IN OVEREENSTEMMING MET DE OPVATTNG VAN DE ESSENEN! Traditionele joodse baden om je in onder te dompelen wasten alleen nog maar een rituele onreinheid van ‘t lichaam weg? In die opvatting van de essenen echter brengt ‘n zonde rituele onreinheid teweeg en dus ‘mag niemand het water ingaan … tenzij je berouw hebt van dat kwade, omdat onreinheid alle overtreders van Zijn WOORD aankleeft’! Regel v/d Gemeenschap (1QS) 5:3-14. Alleen ‘wie zijn/haar ziel buigt voor de Wet van G D, laat het lichaam reinigen door ‘t besprenkelen met de zuiverende wateren èn wòrdt werkelijk zó nú ook geheiligd in het water der zuiverheid’! (1QS 3:8-9). Oftewel OPNIEUW ~ bíjná i/d woorden waarmee Yochanan de Doper zíjn opvatting weergaf ~ water kan het lichaam alleen ècht réinigen àls de Zíel eerst gezuiverd is door gerechtigheid! Maar wat ìs er dan met berouw dat ‘t de ziel kàn zuiveren? ‘DOOR DE GEEST VAN HEILIGHEID … wòrdt ‘n mens gereinigd van àlle zonden.’ (1QS 3:7-! OP DIE MANIER IS DIE DOPE V/D ESSENEN IN STAAT OM berouw in verband te brengen met die ‘vergeving der zonden’, èn Die zo nu al met al weer met dé Heilige Geest? Niet alleen stemde Yochanans opvatting v/d dope overeen met die v/d essenen, zij droeg ook hun interpretatie v/d werking van de Heilige GEEST ín de dope uit? (‘n Andere mening, gedicteerd door de apologeten, is te vinden in ACTS Handelingen 19:1-7)!?