50158/22 David Flussers boek Een joodse visie [op]
QQLEQ
YESJ beoogt
niet ‘n brug
te slaan🥊tussen de Yesjoe
uit de geschiedenis en het christelijke geloof!
Het wil zonder bijbedoelingen,
maar ook zonder voor te geven dat de auteur ✍️
zijn eigen persoonlijkheid en milieu uitschakelen kan ~
hoe kan dat ook bij ‘t schrijven ✍️
van een biografie ~ alleen nog
maar Yesjoea direct
aan de lezer voor-
stellen?!
Onze tijd
schijnt wel
bijzonder geëigend te zijn
om hèm èn zíjn dóelstellingen te begrijpen!?
Er is een nieuwe gevoeligheid in ons ontwaakt
sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw:
door de grote angst 😧 😥 😟
voor de toekomst en
het heden!
Vandaag
de myDidag
zijn we veel ontvankelijker geworden
voor “Yehosjoea’s herwaardering” van àl
onze ‘gewone waarden’?!
Veel Mènschen
zijn zich bewust geworden
vàn dít tèr discussie stellen van de morele norm,
wat zo zijn uitgangspunt nu, toen
en daartussenin!?
Met als YESJ
voelen we ons aangetrokken
tot de paria’s v/d maatschappij,
tot “de zondaren”! Als hij zegt dat je (we),
wij ons en iedereen niet moeten verzetten tegen
🧬 de ‘slechte krachten’, dan is ‘t duidelijk
dat hij bedoelt dat
HET GEVECHT DAARTEGEN
EIGENLIJK ALLEEN ‘T IN WEZEN
ONVERSCHILLIGE KRACHTENSPEL
IN DE SAMENLEVING EN IN DE REST
VAN DE WERELD
TEN GOEDE
KOMT (zie bijvoorbeeld al
Mt. 5:25-26)?!
En DF meende
dat tegenwoordig
aldus véél mensen
het zó zijn gaan zíen!?
Als we ons bevrijden van
de ketenen van dode vooroordelen,
kunnen we meer en beter óóg 👁️ krijgen
voor die dringende oproep van Yehosjoea’s
ozo dringende oproep tot ‘n àlòmvàttende líefde,
niet als filantropische zwakte
maar als ‘n realistischer manier
òm ònze wéreld beter nader & èchter
tegemoet te treden!
Die enorme betekenis
van Yesj’ leven spreekt zo dus
ook òns nú nòg aan na twee millennia:
die róep bij 🐝 zijn dope,
‘t doorsnijden van de vele banden 🛞 met
zijn vervreemde familie & zijn ontdekking van
een Nieuwe, Sublieme Manier van ‘zoon-zijn’,
het rumoer van al die ozo zieken
en bezetenen ÈN die dood
aan zijn kruis?!
En mede daarom ook
krijgen de woorden die
Matheus (28:20) deze opgestane
Heer in de mond legt, voor ons een nieuwe,
niet-kerkelijke betekenis: “WEET WÈL,
ÌK BÈN (YESJ/YHWH) MÈT JÙLLIE,
ÀLLE DÁGEN, TOT AAN
DE VOLEINDING VAN
DÉ WÉRELD!” 🗺️
🌍🌎🌏 
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende