50158/22 David Flussers boek Een joodse visie [op]
QQLEQ
YESJ beoogt
niet ‘n brug
te slaan🥊tussen de Yesjoe
uit de geschiedenis en het christelijke geloof!
Het wil zonder bijbedoelingen,
maar ook zonder voor te geven dat de auteur ✍️
zijn eigen persoonlijkheid en milieu uitschakelen kan ~
hoe kan dat ook bij ‘t schrijven ✍️
van een biografie ~ alleen nog
maar Yesjoea direct
aan de lezer voor-
stellen?!
Onze tijd
schijnt wel
bijzonder geëigend te zijn
om hèm èn zíjn dóelstellingen te begrijpen!?
Er is een nieuwe gevoeligheid in ons ontwaakt
sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw:
door de grote angst 😧 😥 😟
voor de toekomst en
het heden!
Vandaag
de myDidag
zijn we veel ontvankelijker geworden
voor “Yehosjoea’s herwaardering” van àl
onze ‘gewone waarden’?!
Veel Mènschen
zijn zich bewust geworden
vàn dít tèr discussie stellen van de morele norm,
wat zo zijn uitgangspunt nu, toen
en daartussenin!?
Met als YESJ
voelen we ons aangetrokken
tot de paria’s v/d maatschappij,
tot “de zondaren”! Als hij zegt dat je (we),
wij ons en iedereen niet moeten verzetten tegen
🧬 de ‘slechte krachten’, dan is ‘t duidelijk
dat hij bedoelt dat
HET GEVECHT DAARTEGEN
EIGENLIJK ALLEEN ‘T IN WEZEN
ONVERSCHILLIGE KRACHTENSPEL
IN DE SAMENLEVING EN IN DE REST
VAN DE WERELD
TEN GOEDE
KOMT (zie bijvoorbeeld al
Mt. 5:25-26)?!
En DF meende
dat tegenwoordig
aldus véél mensen
het zó zijn gaan zíen!?
Als we ons bevrijden van
de ketenen van dode vooroordelen,
kunnen we meer en beter óóg 👁️ krijgen
voor die dringende oproep van Yehosjoea’s
ozo dringende oproep tot ‘n àlòmvàttende líefde,
niet als filantropische zwakte
maar als ‘n realistischer manier
òm ònze wéreld beter nader & èchter
tegemoet te treden!
Die enorme betekenis
van Yesj’ leven spreekt zo dus
ook òns nú nòg aan na twee millennia:
die róep bij 🐝 zijn dope,
‘t doorsnijden van de vele banden 🛞 met
zijn vervreemde familie & zijn ontdekking van
een Nieuwe, Sublieme Manier van ‘zoon-zijn’,
het rumoer van al die ozo zieken
en bezetenen ÈN die dood
aan zijn kruis?!
En mede daarom ook
krijgen de woorden die
Matheus (28:20) deze opgestane
Heer in de mond legt, voor ons een nieuwe,
niet-kerkelijke betekenis: “WEET WÈL,
ÌK BÈN (YESJ/YHWH) MÈT JÙLLIE,
ÀLLE DÁGEN, TOT AAN
DE VOLEINDING VAN
DÉ WÉRELD!” 🗺️
🌍🌎🌏 
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
25 jun 2024
47709157 ‘t Wereldberoemd Verhaal Van Goliat Lezen
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
vorige
volgende