50138 ANYWAY, dit verschijnsel betekent dat je wel
ZOVEEL
MOGELIJK QQLEQ
VERSTAANBAAR MOET ZIJN
VOOR LEZERS OF TOEHOORDERS!
DAARTOE
verdwijnen 🫥 🫠 bijna alle
onbegrijpelijke elementen uit ‘t verleden
en komen daarvoor invoegingen
uit het HEDEN
in de plaats?!
Binnen
deze kaders
spreekt men over FILISTIJNEN,
vóórdat zij er zijn (GEN. 26,1),
worden boerenwetten vermeld in de woestijn
🐪 🐫 🌵 (EXODUS 22-3)
èn voltrekken zich de overgangen
van familie naar vòlk
zó snèl
(GEN. 50,22
& EX. 1,20)!
GEBEURTENISSEN
IN HET VERLEDEN STELT MEN
ZICH NU EENMAAL VOOR BINNEN
Z’N EIGEN LEEFWERELD?!
Vandaar ook
dat haast al deze
ozo epische kenmerken niet zijn voorbehouden
aan de verhalen over de oorsprong
van Israël!?
ALLE
BIJBELSE VERHALEN,
ÓÓK DIE VAN HET NIEUWE TEST-AMENT,
ZIJN ALDUS ONDERWORPEN GEWEEST AAN DE WÈT
VÀN DÉ ‘DÓÓRGÉÉFBAARHEID’, VAN DE ‘ZÈGBAARHEID’
EN VAN DE ‘HOORBAARHEID’…
DÍE
kènmerken maken daarmee
opnieuw duidelijk dat de verhalen
van de bijbel géén exàct verslàg geven
over gebeurtenissen in het verleden,
maar gebeurtenissen van
religieuze ervaringen?!
Het zijn
RELIGIEUZE VERHALEN,
DIE DE TOEHOORDERS OF LEZERS
(& FILMKIJKERS) GRAAG DEELGENOOT
ZIJN WILLEN GAAN MAKEN VAN DE GODSDIENSTIGE
ERVARINGEN
VAN DE SPREKERS/SCHRIJVERS EN FILMERS
EN DIE ALS ZODANIG EEN BOODSCHAP VIA MENSEN
BEVATTEN
“VAN GOD VOOR DE GEMEENSCHAP”!?
Tegen
deze achtergronden
willen zodoende ook al de verhalen
in het nieuwe testament juist níet benóemd
als ‘dé geschiedenis vàn Yehosjoea’,
maar “EUANGELIE”, dit is hèt
wàt ‘de blíj́de boodschap’
bevat!
Als levende
‘eeuwige’ nieuwtestamentische parallellen
kan je de vereenvoudiging noemen van Yesjoea’s
TEGENSTANDERS tot ‘de joden’ in ‘t vierde euangelie,
‘t níet of maar nauwelijks mèlding maken van YESJ’ bidden
& luisteren in ‘de synagoge’ èn de bovenmatig snèlle
uitbreiding van de “Gemeente” in YEROESJALAYIEM
(HAND./ACTS 2,41.43; 4,4……)!
In ‘t ‘NT’ staat zo’n
anachronisme bijv. in Lucky Luke 2,11
waar YESJ alreeds bij de zalige geboorte
wordt genoemd ‘CHRISTOS,
DE HEER’ e.d.?!
Daarentegen laat men
‘t gehele ontwikkelingsproces
dat YEHOSJOEA ook al in zijn ‘jeugd’
heeft moeten doormaken
wèg: soms beweert men
zelfs het tegendeel
(LUKE 2,41-52)?!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
vorige
volgende