50091 Deze passages tonen positief aan, dat er i/d


QQLEQ
WET MEERDERE
LITERAIRE LAGEN AANWEZIG
ZIJN UIT VERSCHILLENDE TIJDEN.
MET ANDERE WOORDEN, DE TEKST
VAN DE WET IS NIET ONTSTAAN UIT DE PEN
VAN ÉÉN PERSOON OF ÉÉN GROEP, MAAR IS ‘T RESULTAAT VAN DE ARBEID VAN MEERDERE GENERATIES!
EEN PAAR VOORBEELDEN? “DE BERG VAN GOD”, die zo’n wezenlijke rol speelt in het ontstaan van de religie van het volk van Israël (🇮🇱knipoog, krijgt een aantal malen óók een echte NÁÁM: 17x Horeb & 16x Sinaï! De enig redelijke verklaring voor deze dubbele benaming lijkt te zijn, dat die berg ook in verschillende perioden of in verschillende streken vaak anders genoemd werd. En dit betekent, dat men vaak met verschillende groepen mensen te maken heeft als ‘auteur’ van de tekst!? Dergelijke doublures komen we vaker tegen
als bijvoorbeeld de schoonvader van Mosjeh soms Jetro (Ex. 3,1; 18,1-12) & soms Reüel (Ex. 2,18; Num. 10, 29). DAARNAAST ZIJN ER VEEL TEKSTEN DIE LATEN ZIEN DAT EEN BEPAALDE PASSAGE NIET GESCHREVEN KÀN ZIJN TIJDENS DE TOCHT DOOR DE WOESTIJN, 🌵 🐪 🐫, MAAR DAT DEZE MOET STAMMEN UIT ‘N VEEL LATERE PERIODE
28 okt 2025 - bewerkt op 17 nov 2025 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende