5003215 DE HISTORICI VAN VROEGER namen aan dat men
        
NOG 
ZEKER WEL 
QQLEQ LERING KON 
GAAN BLIJVEN TREKKEN UIT 
DE FOUTEN IN HET VERLEDEN 
BEGAAN! 
Maar nu die toekomst 
steeds meer verward en onzekerder 
is geworden, schijnt het grootse verleden 
veel “irrelevanter” geworden & 
nòg chaotischer. 
De narcistische cultuur, 
die Christopher LASCH beschreef, 
betekende volgens hem het afsterven van ‘n typisch Amerikaanse
 ‘way of life’, nl. die van ‘t wedijverend individualisme, ‘n levenswijze die, 
op de spits gedreven, ontaardde in een globale oorlog van àllen tégen àllen 
& die ‘t streven naar ‘t geluk deed verkeren 
in ‘n narcistische bemoeienis 
met ‘t eigen ìk? 
LEVEN IN HET MOMENT, 
LEVEN VOOR JEZÈLF, ZÒNDER VOORGESLACHT EN NAGESLACHT, 
WORDEN DÀN ÓÓK STEEDS MEER KENMERKEND 
VÓÓR DÍE NARCISTISCHE MENS! 
DAARMEE GEPAARD GING
 HET SNELLER VERLIES VAN HISTORISCHE CONTINUÏTEIT, 
HET BESÈF TE STÁÁN IN ‘N OPEENVOLGING VAN GESLACHTEN, 
GEWORTELD IN HET VERLEDEN ÈN ZICH VERDER 
UITSTREKKEND NAAR ONZE TOEKOMST? 
Kortom, 
de teloorgang van het besef van historische tijd 
en van het ‘geloof in de geschiedenis’! 
Volgens nog 
een andere zegsman, 
Michel FOUCAULT, afkomstig uit ‘t Franse structuralisme, 
kan de moderne historicus met de traditionele historische analyse 🧐 
nu nog maar weinig meer
 aanvangen! 
Hoe zóu men nog 
de opéénvolging van gebeurtenissen 
als een noodzakelijk postulaat 
kùnnen aanvaarden? 
Hoe zouden we 
in ònze moderne tijd 
nog wetenschappelijk over het begrip ‘continuïteit’ 
kùnnen blijven spreken? 🗣️ 
De methodologie 
van de historische wetenschap, 
zo constateert hij, heeft zich bevrijd van de filosofie van de geschiedenis!? 
Zij heeft zich ontdaan 😢 van de vragen ten aanzien van rationaliteit 
en van de teleologie van 
de ontwikkeling?! 
En zij heeft àfgeleerd te vragen 
naar een zìn ìn die overstelpende massiviteit 
van het verleden… 
Deze crisis 
die de hier aangehaalde getuigen signaleren, 
kan naar mijn mening niet meer worden afgedaan  
met stereotype slogans als ‘cultuurpessimisme’ 
of ‘doemdenken’! 
Alsof ‘t 
daarbij enkel ging 
om ‘n zóvéélste voorbijgaande cultuurstemming, die, 
bij verandering van de geestelijke conjunctuur, al dan niet 
afhankelijk gedacht van de economis(tis)che, alweer bijna als 
vanzelf wel weer omstaat in haar tegendeel, om DÀN wéér 
plaats te maken voor een nieuwe golf van cultuur-optimisme 
mèt de daarbij  gebruikelijk behorende en 
door VÉLEN zó gewaardeerde
 ‘positieve instelling’! 
Want daarmee 
zou de èrnst ook van déze húidige crises 
eerst rècht zijn miskend? 
Anyway, 
maar goed dat er ook nog 
een eigen soort van “myDi” ìs 
om terzijnertijd op terug te kunnen grijpen 
in de komende 
jaren
 …

  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende