5003215 DE HISTORICI VAN VROEGER namen aan dat men
NOG
ZEKER WEL
QQLEQ LERING KON
GAAN BLIJVEN TREKKEN UIT
DE FOUTEN IN HET VERLEDEN
BEGAAN!
Maar nu die toekomst
steeds meer verward en onzekerder
is geworden, schijnt het grootse verleden
veel “irrelevanter” geworden &
nòg chaotischer.
De narcistische cultuur,
die Christopher LASCH beschreef,
betekende volgens hem het afsterven van ‘n typisch Amerikaanse
‘way of life’, nl. die van ‘t wedijverend individualisme, ‘n levenswijze die,
op de spits gedreven, ontaardde in een globale oorlog van àllen tégen àllen
& die ‘t streven naar ‘t geluk deed verkeren
in ‘n narcistische bemoeienis
met ‘t eigen ìk?
LEVEN IN HET MOMENT,
LEVEN VOOR JEZÈLF, ZÒNDER VOORGESLACHT EN NAGESLACHT,
WORDEN DÀN ÓÓK STEEDS MEER KENMERKEND
VÓÓR DÍE NARCISTISCHE MENS!
DAARMEE GEPAARD GING
HET SNELLER VERLIES VAN HISTORISCHE CONTINUÏTEIT,
HET BESÈF TE STÁÁN IN ‘N OPEENVOLGING VAN GESLACHTEN,
GEWORTELD IN HET VERLEDEN ÈN ZICH VERDER
UITSTREKKEND NAAR ONZE TOEKOMST?
Kortom,
de teloorgang van het besef van historische tijd
en van het ‘geloof in de geschiedenis’!
Volgens nog
een andere zegsman,
Michel FOUCAULT, afkomstig uit ‘t Franse structuralisme,
kan de moderne historicus met de traditionele historische analyse 🧐
nu nog maar weinig meer
aanvangen!
Hoe zóu men nog
de opéénvolging van gebeurtenissen
als een noodzakelijk postulaat
kùnnen aanvaarden?
Hoe zouden we
in ònze moderne tijd
nog wetenschappelijk over het begrip ‘continuïteit’
kùnnen blijven spreken? 🗣️
De methodologie
van de historische wetenschap,
zo constateert hij, heeft zich bevrijd van de filosofie van de geschiedenis!?
Zij heeft zich ontdaan 😢 van de vragen ten aanzien van rationaliteit
en van de teleologie van
de ontwikkeling?!
En zij heeft àfgeleerd te vragen
naar een zìn ìn die overstelpende massiviteit
van het verleden…
Deze crisis
die de hier aangehaalde getuigen signaleren,
kan naar mijn mening niet meer worden afgedaan
met stereotype slogans als ‘cultuurpessimisme’
of ‘doemdenken’!
Alsof ‘t
daarbij enkel ging
om ‘n zóvéélste voorbijgaande cultuurstemming, die,
bij verandering van de geestelijke conjunctuur, al dan niet
afhankelijk gedacht van de economis(tis)che, alweer bijna als
vanzelf wel weer omstaat in haar tegendeel, om DÀN wéér
plaats te maken voor een nieuwe golf van cultuur-optimisme
mèt de daarbij gebruikelijk behorende en
door VÉLEN zó gewaardeerde
‘positieve instelling’!
Want daarmee
zou de èrnst ook van déze húidige crises
eerst rècht zijn miskend?
Anyway,
maar goed dat er ook nog
een eigen soort van “myDi” ìs
om terzijnertijd op terug te kunnen grijpen
in de komende
jaren
…

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
vorige
volgende