49931 202 Dé gróte uitdaging van de 21ste eeuw dan
DAAROM
QQLEQ DUS
OOK IS HERDEFINIËRING
VAN HET INDIVIDU EN DE GROEP,
VAN PERSOONLIJK EN GEMEENSCHAPPELIJK BELANG,
ÈN DÀT ÀLLES IN EEN GEGLOBALISEERDE
WERELD! 🗺️ 🌎 🌍 🌏
Want het individu
heeft zich dan wel ontworsteld
aan de groep & de traditie, maar het stuit nu steeds meer
op de grenzen en al die gevaren
van ‘t individualisme èn van ‘n
ieder-voor-zich-mentaliteit.
Het geloof in God
verliest langzaam maar zeker terrein?
Toch staan we ervan versteld hóezeer het nog standhoudt,
gezien de snelle en omvangrijke terugloop van het kerkbezoek!
Dé twee aspecten van de godsdienst die het meest bestendig lijken, zijn religieuze uitvaartceremonies en het geloof in God: daaraan is de afgelopen vijftig jaar in Europa weinig veranderd, volgens het eerder aangehaalde onderzoek 🔬 🧐 naar de normen en waarden v/d Europeanen. Dit geeft aan dat als het gaat om ‘t
mysterie v/h leven & om de dood, ☠️ 💀 😵, religie voor de
meeste mensen, die verder afstand hebben genomen 🧬
van hun Kerk, nog altijd essentiële antwoorden en/of
rituelen te bieden heeft!
Om terug
te komen op God:
de vraag 🙋 🙋♀️ 🙋♂️ is vooral
ín ‘wèlke god’ mensen geloven?
Want
achter het woordje ‘God’
gaan allerlei opvattingen van het goddelijke schuil, die soms niets te maken hebben
met de leer-stellige
definitie!?
IN HET WESTEN
IS DE VOORSTELLING DIE MEN VAN GOD HEEFT
NAMELIJK VOLOP IN BEWEGING?! FL TELDE DRIE GROTE GEDAANTEVERANDERINGEN DIE GOD IN DE MODERNITEIT ONDERGAAN HEEFT EN DIE ZICH
STEEDS SCHERPER AFTEKENEN:
een persoonlijke god
heeft plaatsgemaakt voor
‘n onpersoonlijk goddelijk principe;
‘n mannelijke god die dé wèt vóórschrijft
voor een goddelijk principe dat vooral ook vrouwelijke ei-
gen🧬schappen als liefde 🥰 & bescherming vertegen-
woordigt; ‘n God die búiten òns ìn ‘n Hémel ‘bestaat’
voor ‘n goddelijk principe
dat we ìn onszelf
ontmoeten
…
Mor werd er
vanaf 1944/‘45 dagelijks
een tiental jaren mee opgevoed: begin jaren zestig
met OM mee
naar de waldenzen in de Po~delta,
midden jaren ‘60 militaire dienst weigeren, kamp Vledder, Assen,
liftend via de waldenzen in noord-Italië naar ‘t Griekse Korinthe,
Athene, Akropolis, Pireus, Cyprus, Karmel, Yafo,
Jordaans YEROESJALAYIEM via Mandelbaum,
Tempelplein, Bethlehem, Harpmeer van
Galilea, Natseret, YODFAT, Hermon,
Rabat Ammon, wadi Musa, Petra
Ararat, Himalaya, Ganga, China,
Japan, Yamagishi, Toyosato,
Tokyo, Expo 70, Osaka,
Harbin 731, MANCHU,
Khabarovsk,
Birobeidjan,
Moskou,
Charkov,
Odessa,
Istanbul,
Constantinopel
& elk jaar heen en weer
tussen Israël 🇮🇱 , India 🇮🇳
etcetera: Negev, Gaza, Sinaï filistijnen, sjemieten:
vele duizenden jaren, honderden verhalen
& ontelbare belevenissen
…
…





Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
-
O
01 jan 2024
45972/89 Herodes, bang dat zijn einde dat naderde
-
O
01 jan 2024
45971 Slimme Vos Herodes, Inmiddels Midden Zestig
-
O
31 dec 2023
45970 De Strijd Om Opvolging Tegen Het Einde Van
vorige
volgende