49863152 DIE KRITIK DER REINEN VERNUNFT BEOOGDE ’N
        
QQLEQ 
ANTWOORD TE 
GEVEN OP DE VRAAG 
🙋 🙋♀️ 🙋♂️: ‘WAT KAN IK WETEN?’ 
En zoals we gezien hebben wist KANT 
het terrein van de kennis uitstekend 
àf te bakenen en sloot hij 
de godsvraag 
daarvan 
úit! 
NIETZSCHE 
BETOOGDE OOK 
AL DAT DE UIT DE VERLICHTING 
OVERGEËRFDE HUMANISTISCHE MORAAL 
NIETS ANDERS IS DAN 
EEN LEUGEN OM DE RAMP 
UIT TE STELLEN?! 
Want 
zij berust 
immers op dezelfde principes 
als de bijbelse moraal, die ze alleen maar 
heeft ‘geseculariseerd’ door haar 
bron van verplichting ~ God ~ 
te vervangen 
door de 
rede!? 
Nietzsche 
keerde zich bv. fèl 
tegen de ideeën 💡 van KANT? 
WEL IS WAAR JUICHTE HIJ KANTS TERECHTSTELLING 
VAN DE METAFYSICA TOE IN DIENS ‘KRITIK DER REINEN VERNUNFT’, maar veroordeelde zijn zgn. redding 
v/d moraal in  “GRUNDLEGUNG ZUR 
METAPHYSIK DER SITTEN”
 {“Fundering voor de meta-
fysica van de zeden”} 
(1785) 
& in ‘KRITIK 
DER PRAKTISCHEN VERNUNFT’ 
(“kritiek v/d praktische rede”)
 (178
 
Maar 
met de 
‘GRUNDLEGUNG 
ZUR METAPHYSIK DER SITTEN’, 
dat 4 jaar later verscheen, wilde 
hij weer ‘n antwoord geven 
op de vraag: “WAT 
MOET IK DÓEN?” 
Hij poogde 
……
We’ll
see
…  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende