48925 In de gnostische Openbaring van Petrus
DIE
QQLEQ TERUGGEVONDEN
IS IN NAG HAMMADI, ZIEN WE NOTA BENE AL
DAT CHRISTUS ZELFS LÀCHT AAN HET KRUIS EN SPOT
MET DEGENEN DIE 💭 DENKEN DIE NU DENKEN DAT ZE HEM
LATEN STERVEN!?💀
Petrus verbaast zich dan daarover zo nu ook:
‘WÀT ZÍE ÌK, HÉÉR, BÈNT Ú HÈT ÈCHT DIE ZE HEBBEN GEGRÉPEN? […]
& WÍE ÌS DÌT, BLIJ & LACHEND AAN DE BOOM
[DAT WIL ZEGGEN AAN ‘T KRUIS]? […]
DE VERLOSSER ZEI TEGEN MIJ:
“DIE JÍJ AAN DEZE BOOM ZÍET, BLIJ
& LACHEND, DÀT ÌS DÉ LÉVENDE YESJOEA
[dwz. g d redt], Maar degene in wiens handen & voeten ze nagels slaan,
is z’n vleselijke deel, het is ‘t substituut dat ze te schande maken,
degene die in zijn gelijkenis tot léven kwam!
MAAR KÍJK NU NAAR HÈM EN ZO
OOK NAAR MIJ!”
[NH, VII, 3
81, 4-14].
Soms vervult
Simon van Cyrene deze rol van substituut
nadat Yesjoea, door ‘n goocheltoer, hem z’n uiterlijk
heeft doen aannemen?
Die gnostici
zijn dus niet geïnteresseerd in het leven van YESJ,
nòch in z’n veronderstelde
zoenoffer!?
Bij sommigen
vinden we zelfs ook al ‘n grondige verwerping van het kruis:
‘WIE DE GEKRUISIGDE BELIJDT IS EEN SLAAF,’ verklaart Basilides;
‘VRIJ IS DEGENE DIE HEM LOOCHENT, WANT HIJ KENT DE BEDOELING VAN DE ONVERWEKTE VADER!’
[Geschreven door Irenaeus, Adversus haereses I, 24, 4.]
NIET DE GEKRUISIGDE YESJ MOET WORDEN BELEDEN,
MAAR DE ZOON VAN
DE VADER.
Zoals de godsdiensthistoricus
Henri-Charles Pieck glashelder uitlegt:
‘HET ENIGE DAT TELT IS NIET HET CONCRETE, REALISTISCHE, HISTORISCHE
KARAKTER VAN HET DRAMA DAT HET AARDSE LEVEN VAN DE VERLOSSER IS,
MAAR HET INTELLECTUELE, EXEMPLARISCHE TIJDLOZE KARAKTER
VAN DE OPENBARING DIE DE VERLOSSER
VERSPREIDT […].
Deze opvatting […]
leidt tot ‘t oplossen van het historische,
tijdloze karakter van Het Leven & ‘t Wèrk
van Yehosjoea.’
Yesj ís
‘de instructeur
die de gnosis draagt,
het prototype dat laat zien hóe we door de gnosis
de NOUS [Grieks voor ’intellect’]
kunnen losmaken van
de materie.’


Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende