4883675 Christologie in kinderschoenen: uit al die
        
QQLEQ 
TEKSTEN V/D EERSTE 🥇 “GETUIGEN” 
BLIJKT ONS ZO NU AL WEL IN HOEVERRE 
YESJ’ DISCIPELEN OP PAAS~EIEREN🥚🪺🍳LOPEN🚶 WANNEER ZE OVER DE STATUS VAN HUN MEESTER AAN HET BEZIELD SPREKEN 🗣️ EN ‘T SCHRIJVEN
 ✍️ TOE GERAKEN? 
Om 
te beginnen 
al een zeer indrukwekkend aantal titels 
dat hem zodoende ten deel valt! Zo bestond ook de belendende “DEKAPOLIS” toen al uit zo’n tien steden ten oosten van de Yardeenrivier, rond de tweede eeuw 
voor Christus gesticht door Griekse kolonisten: 
die namen van deze steden verschillen 
in de Oudheid per 
schrijver 
📝 ✍️. 
“OOK 
DE TITELS VAN YESJ 
VERDRINGEN ELKAAR, ONDERSTEUNEN ELKAAR ÈN CORRIGEREN ✍️ ELKAAR OOK IN DE HARTSTOCHTELIJKE ZOEKTOCHT NAAR ‘n benaming die telkens 
kan worden hernomen,” analyseert 
Charles Perrot (1929), ‘n specialist 
👨🔧 op ‘t gebied v/h Jodendom ✡️ 
uit de tijd van Yesjoea; 
hij schreef ‘t standaardwerk 
”Jésus et l’histoire”. Alsòf er geen ènkele titel 
reeds zou kùnnen volstaan òm Yesjoea al ècht goed te kùnnen òm- & beschrijven èn de gehele uniciteit 
van zíjn wézen afdoende te 
kunnen omvatten
…
“PROFEET” 
is hij zéker; 
maar is hij nu ook al 
niet veel meer dan alleen maar dàt? “MESJIACH” is hij ongetwijfeld ook, maar is hij gezonden voor de redding 🛟 van Israël 🇮🇱 òf óók dé 
héle mènsheid!? 
“KIND & 
ZOON VAN G D”, 
dàt ìs al wel duidelijk; 
maar hóe verhoudt hij zich nu eigenlijk 
dan precies tot zijn ‘Eeuwig 
Goddelijke Vader👨i/d 
Oerhemel’?
“HEER”, 
jazeker wèl, 
maar i/d betekenis die de heidenen in 
en aan dit woord geven 
òf de jóden!? 
Geen 
van deze titels 
heeft zich ten koste v/d anderen doen gelden 
als dé enige & die eerste ‘christenen’ gebruiken alras verschillende benamingen òm óver hùn YESH
te gaan blijven spreken & hiernaar te
‘handelen’ voor twee 
millennia?!

  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende