4883675 Christologie in kinderschoenen: uit al die
QQLEQ
TEKSTEN V/D EERSTE 🥇 “GETUIGEN”
BLIJKT ONS ZO NU AL WEL IN HOEVERRE
YESJ’ DISCIPELEN OP PAAS~EIEREN🥚🪺🍳LOPEN🚶 WANNEER ZE OVER DE STATUS VAN HUN MEESTER AAN HET BEZIELD SPREKEN 🗣️ EN ‘T SCHRIJVEN
✍️ TOE GERAKEN?
Om
te beginnen
al een zeer indrukwekkend aantal titels
dat hem zodoende ten deel valt! Zo bestond ook de belendende “DEKAPOLIS” toen al uit zo’n tien steden ten oosten van de Yardeenrivier, rond de tweede eeuw
voor Christus gesticht door Griekse kolonisten:
die namen van deze steden verschillen
in de Oudheid per
schrijver
📝 ✍️.
“OOK
DE TITELS VAN YESJ
VERDRINGEN ELKAAR, ONDERSTEUNEN ELKAAR ÈN CORRIGEREN ✍️ ELKAAR OOK IN DE HARTSTOCHTELIJKE ZOEKTOCHT NAAR ‘n benaming die telkens
kan worden hernomen,” analyseert
Charles Perrot (1929), ‘n specialist
👨🔧 op ‘t gebied v/h Jodendom ✡️
uit de tijd van Yesjoea;
hij schreef ‘t standaardwerk
”Jésus et l’histoire”. Alsòf er geen ènkele titel
reeds zou kùnnen volstaan òm Yesjoea al ècht goed te kùnnen òm- & beschrijven èn de gehele uniciteit
van zíjn wézen afdoende te
kunnen omvatten
…
“PROFEET”
is hij zéker;
maar is hij nu ook al
niet veel meer dan alleen maar dàt? “MESJIACH” is hij ongetwijfeld ook, maar is hij gezonden voor de redding 🛟 van Israël 🇮🇱 òf óók dé
héle mènsheid!?
“KIND &
ZOON VAN G D”,
dàt ìs al wel duidelijk;
maar hóe verhoudt hij zich nu eigenlijk
dan precies tot zijn ‘Eeuwig
Goddelijke Vader👨i/d
Oerhemel’?
“HEER”,
jazeker wèl,
maar i/d betekenis die de heidenen in
en aan dit woord geven
òf de jóden!?
Geen
van deze titels
heeft zich ten koste v/d anderen doen gelden
als dé enige & die eerste ‘christenen’ gebruiken alras verschillende benamingen òm óver hùn YESH
te gaan blijven spreken & hiernaar te
‘handelen’ voor twee
millennia?!

Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende