47511/‘64I/d synagoge kennen ze ‘n 3-jarige cyclus
VAN
DE QQLEQ~
TORA, WAARIN IN
3 JAAR ALLE VIJF BOEKEN
VAN MOSJEH WERDEN GELEZEN?
En als ze daarmee klaar zijn,
beginnen ze weer van voren af aan!
Zó werd het begin geherinterpreteerd
met de kennis die je na het lezen van de gehele Torah òpgedaan hebt?
Door de ervaring van het lezen en hèrlézen
van alle verhalen verandert ook
de betekenis van
het begin!
Je
gaat met
de níeuwe kennis
de oer~oude verhalen
wéér ànders
lezen?
Je hebt de Torah dus
nóóit ‘úit’… ÒM HET NIEUWE TESTAMENT TE KÙNNEN BEGRIJPEN
MOET IK DUS BEGINNEN MET DÍE ÉÉRSTE ZWARE, DÒNKERE BOEKEN VAN HET OUDE!
Althans, zó zóu ìk ze in éérste instantie omschrijven? Àd roept DÀN:
‘ZWÁRE, DÒNKERE BOEKEN? Héérlijke verhálen zijn het, met inder-
daad àf èn tóe wat passages die niet geschìkt zíjn
voor tere zieltjes, maar zoals ook REVE al zei:
“EEN BÓEK MÓET JE OP ZIJN
HÓÓGTEPUNTEN
BEOORDELEN!”
Als ik ‘n willekeurige bijbel
open-sla, zie ik die eerste 5 boeken
aan het begin van een heel lànge líjst staan?
Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri & Deuteronomium, in ‘t kort: dé Tora!
Ad: ‘Genesis is ‘t eerste boek in de Bijbel: díe náám, zoals aan zovéél boeken i/d BIJBEL,
is er láter aan gegeven & betekent “WÒRDING”!
In ‘t Hebreeuws heet dit eerste boek
BERESJIET,
naar ‘t eerste woord vàn de Bijbel,
dat zo-iets betekent als:
“IN BEGINSEL”,
“TEN ÉÉRSTE”!
In onze Staten~
vertaling staat ‘t als volgt:
“IN DEN BEGINNE
SCHIEP ‘G D’ DE HÉMEL ÈN DE ÁÁRDE!”
Dìt scheppingsverhaal is ‘n poëtisch beschreven VISIOEN
óver àlles wàt ‘n Mènsch nódig heeft
òm tòt zíjn, háár of hèt RÈCHT
te kunnen komen…
HÓE
je als mèns kùnt wòrden wíe jíj ìn begìnsel bènt?
‘t Is géén geologische geschiedenis van de creatie van moeder Aarde!
Hèt HÓÓGTEPÙNT van ‘t scheppingsverhaal is de schèpping van de mèns op ‘de zesde dag’!
Je zou kunnen zeggen dat in de 5 ‘dagen’ dáárvóór bijna àlles in gereed-heid werd gebracht
òm díe mènsch tevoorschijn te kunnen laten komen, nèt zóàls ook voor de komst
van ‘n kind liefst éérst de babykamer in orde gemaakt moet worden,
zodat ‘t kìnd ‘n véilig, fíjn plèkje kríjgt?
De dúisternis móet wíjken
òm hèt Lìcht tevóórschijn te kùnnen láten kómen……
En de wateren moeten wíjken òm ‘n véilige Plèk òp áárde ònder de hémel
te kùnnen wáárborgen.
De zevende dag is ‘t sjabbat,
wat de diepere betekenis heeft:
hèt ÉÉRSTE wat ‘n mènsch namelijk moet leren als we tevoorschijn zijn gekomen,
ìs: ÒPHÓUDEN!? SJABBAT betekent letterlijk
“òphouden”, “staken”!?!
ALS ALLES
OP AARDE GEREED IS, MOET DE MÈNS
VOLGENS DIT ‘EERSTE’ OERVERHAAL blijkbaar ook weer
VAN OPHOUDEN WETEN? Dáár lìgt dé sleutel
òm vòlledig mènsch te kùnnen zíjn!”
Het is volbracht! It’s OK?
Stop worrying:
accept…

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
25 jun 2024
47709157 ‘t Wereldberoemd Verhaal Van Goliat Lezen
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
vorige
volgende