47500 Wat ik van groot belang vind, is of we de
QQLEQ-AUTHENTICITEIT[
VAN ONZE BIJBELTEKSTEN
ZELF KUNNEN VERIFIËREN!
Zijn de originele teksten
door de eeuwen heen niet al zodanig véél veranderd
dat we eigenlijk niet eens meer (kunnen) weten
wàt dé oorspronkelijke tekst
wàs?
Misschien een ietwat
vreemde vergelijking, maar het is
van groot belang òf je luistert naar de eerste
originele opnames van ‘n artiest
òf naar een slechte cover!
Het mooie is dat,
anders dan soms wordt beweerd, er veel teksten zijn
die aantoonbaar veel minder veranderd zijn dan
vaak werd aangenomen?!
De hele Bijbel
telt zo’n 66 verschillende boeken en geschriften die in een periode
van ongeveer 1000 jaar opgeschreven zijn…
Van rond de 7de tot de 10de eeuw
AD/na Chr. zijn de teksten van het Oude Testament over-geschreven
door een groep joden, die we nu kennen als
de masoreten!?
De Codex Leningradensis die
in Sint-Petersburg ligt, waar Ad & Bas
zo graag naar willen gaan kijken, is het oudste nog bestaande
complete handschrift van die masoretisch-
Hebreeuwse tekst…
De TENACH zoals die nu
gelezen wordt in de synagoge
is hierop gebaseerd!
Dat betekent dat die basistekst dus nu al 1000 jaar bekend is?
Maar in hoeverre verschilt díe tekst
van de originele tekst van het Oude Testament, die enkele
honderden jaren BC geschreven is?
Want dat scheelt dus ook
weer ruim 1000 jaar, waarin de teksten veranderd, verminkt
& òmgeschreven zouden
kunnen zijn!
Het is al
net zo gesteld met voorouders,
grootouders, ouders, kinderen & kleinkinderen:
zeg maar van de Grote Napoleon tot en met de Grote Raspoetin, maar daartussen
menselijke geschiedenis die via ons allen werd, wordt &
zal worden ‘geïnterpreteerd’
in die voorbije 500 jaar?!
Hoe gingen al onze
‘voorgangers’ òm met “G ds Woord”,
ons dagelijks leven en wat we te weten zijn gekomen over al die Filistijnen, Palestijnen, Joden, Arabieren, Neanderthalers, Afrikanen, Chinezen & vul maar aan tot in
de verste uithoeken van
“Onze Planeet”?
Ouwe Mor Asih kent
niets boeienders dan nú en hier
nòg elke dag weer blijven ‘tijdreizen’, lezen, kijken,
dromen, herinneren, hopen, luisteren,
beleven ook aldus ietwat verder dan
m’n eigen botte
neusje lang
is!
Hoop
doet leven,
geloven beleven
& liefhebben is
waarom alles
draait
…

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende