46125’55?”Eliëzer”, vraagt de chazan, “moet ‘n pot
QQleQ
DIE BESMET
IS DOOR DEZE
AANRAKING MET ‘N ONREIN
DÍER, VERNIETIGD WORDEN?”
Eliëzer àntwoord snèl:
‘Ja’ & haalt LEVITICUS 11:33 aan
om zijn àntwoord te ondersteunen:
“VALT ZO’N 💀 DOOD DIER IN EEN AARDEN KRUIK, DAN IS HEEL DIE INHOUD ONREIN:
DE KRUIK DÙS MÓET JE
STUKSLAAN!”
‘Ja’, ZÈGT DIE LERAAR!
‘Maar Sjim’on, VERTÈL ons nu eens,
is dìt in alle gevallen zo?’
Sjim’on denkt na
en haalt dan ‘n mondeling overgeleverde Wèt aan, waarin ‘n onderscheid wordt gemaakt tussen potten van verschillende materialen...
De taal die de Leraar👨🏫gebruikt
werd later bekend als ‘t Misjna-Hebreeuws!
Ofschoon ‘t jonger was dan de Schrift,
werd het sterk beïnvloed door de ozo levendige beeldspraken & poëtische gelijkenissen
van bijbelpassages, zoàls de vòlgende:
‘De dag heft z’n roep tot de dag,
de nacht aan de nàcht
zegt de mare.’
(Psalmen 19:3);
‘Ga naar de mier, jij luiaard 🦥,
bekijk d’r gedrag en word wijs!’
(Spreuken 6:6);
‘Waar wàs je toen Ik de aarde 🌍🌎 🌎
begon te bouwen? ...
onder ‘t eenstemmig gejuich v/d morgensterren
& ‘t gejubel van alle zonen van G d?’
(Job 38:4-7).
‘t Is móeilijk te zeggen
òf àlle jongens de van buiten geleerde verzen onthielden,
als ze eenmaal aan de discipline v/d school 🏫 waren ontsnapt!?
Maar ze vergaten nooit ‘t fundamentele gegeven dat zíj ‘G d’s Vòlk waren
en dat ze daarom nooit en te en te nimmer
de wijze lessen & raadgevingen van schriftgeleerden,
leiders en profeten uit het oog
mochten verliezen?!
Door het bestuderen van alle Joodse schriften verwierven Zij ZICH NIET ALLEEN
DE SPECIFIEKE BEKWAAMHEID ÒM WÈTTEN
TE INTERPRETEREN,
MAAR KREGEN ZE OOK ‘N BREDE KENNIS
VAN DE GESCHIEDENIS VANAF DE SCHEPPING
TOT DE TIJD TOT DE TIJD
WAARIN ZÍJ LÉÉFDEN!
Ze leerden tevens
dat historische gebeurtenissen primair beoordeeld moesten worden
naar etnische maatstaven?!
Het gaf hen de helden🦸🏿♀️ 🦸♂️om nà te vòlgen
& voorbéélden van moreel falen
om te vermíjden!
Zij leerden vrijheid waarderen
& geen Gezàg om als absoluut te gaan blijven erkennen, behàlve dat van “G d”?!
‘t Leidde hen door de hoogtepunten v/d Hebreeuwse Dichtkunst i/d psalmen & boeken v/d profeten...
Zelfs als ze onderwezen werden over hun “Verbond Met G d”, herinnerde de Schrift hen
aan hun menselijke tekortkomingen!?
Ze kregen raadgevingen voor het leven van alledag in ‘t Boek der Wijsheid...
Ze leerden hun plichten kènnen
ten opzichte v/d zwakkeren i/d samenleving - armen, wezen, daklozen & vreemdelingen.
Ze leerden in alles de Wìl van G*d te zien
& de Toekomst in “g d’s Hand” te gaan willen blijven leggen?!
‘t Onderwijs dat alleen op de Schrift
was gebaseerd, is minder gericht op natuurwetenschap & creativiteit dan op rècht, ethiek en geschiedenis...
En dit streefde ernaar de jeugdigen
op te willen gaan blijven voeden tot waarlijk achtenswaardige mensen die diep DOORDRONGEN WAREN
VAN MORELE
WAARDEN
...

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
21 apr 2023
44285 Stenen Tijdperken: Verleidelijke Godsbeelden
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
vorige
volgende