45882134   Zóvéél is duidelijk, maar wat er na het
        
QQleQ
SCHRIJVEN VAN 
Enige werken van 
de Wet precies gebeurd is,
 weten we níet zéker, al hebben we wel 
‘n belangrijke áánwijzing? 
Onder de vele Dóde Zeerollen 
zijn namelijk niet minder dan 6 afschriften gevonden 
van dit traktaat! 
‘t Is dus geen 
boude veronderstelling meer dat wat bedóeld wàs 
als ‘n sadducees document, uiteindelijk nu vooral 
belangrijk is gaan worden voor 
de sekte van Qumran?! 
Dit vermoeden wordt vèrsterkt 
doordat er overeenkomsten zijn gevonden met het Damascusgeschrift, dat zéker 
SEKTARISCH ìs?!
 ‘n Mogelijk scenario is 
dat Jonathan volgens sommigen té véél neigde 
naar de opvattingen v/d vroege farizeeën, zodat een erg geleerde priester daarop Enige werken der Wet schreef, dat de hógepriester zich onvoldoende liet overtuigen 
en dat het daardóór kwàm 
tot die Scheuring? 
Daarbij 
de ene kant 
degenen die deze halachische opvattingen 
van de auteur van Enige werken der Wet weliswaar deelden maar er toch géén hàlszaak meer van Wìlden 
gaan blijven máken & aan de andere kant 
de volgelingen van deze zozeer geleerde, 
voor wie het juist wèl ‘n serieus 
breekpunt was?
Uit 
de eerste groep 
zouden de Sadduceeën voortkomen, 
uit de tweede de Sèkte die we kennen uit Dóde Zeerollen: leden hiervan zouden Jonathan láten typeren als ‘n ‘goddeloze priester’, terwijl de Schriftgeleerde, die zijns ondanks de Leider was gaan worden van een zoveelste sekte,
 bekend kwam te staan als die ‘Leraar 
der gerechtigheid’!? 
En verder 
vergeten waren 
de complimenten 
waarmee ‘t debat was begonnen?! 
Dit was dan wel wat speculatief, maar ‘t gaat 
al met al nu zo niet meer zózéér alleen
om dé details!?
 ‘t 
Gáát erom 
dat de inzet v/d discussie bestond 
uit een verzameling op zich niet heel erg belangrijke halachische vraagstukken èn DÀT er groter verdeeldheid was ontstaan over de vraag òf díe éigenlijk 
 ‘n crisis wáárd 
wáren? 
Die 
scheiding voltrok zich 
vóór de talloze betrokkenen eigenlijk wel goed hadden 
ná- èn dóórgedàcht via en over de vraag òf al die betrokkenen voldoende nagedacht hadden over de Vráág wàt nu éigenlijk de óórzaak vàn al Déze Geschillen/Verschillen 
wàs geweest! 
Dus 
misschien was ‘t
pas in tweede instantie geweest, 
tóen ze zich bezònnen op al het gebeurde, 
dat die sekteleden zich realiseerden dat zij naast de Wèt 
van Mosjeh óók talloze boeken der Profeten erkenden, 
terwijl juist degenen die zich Sadduceeën gingen 
nóemen, duidelijk al hoofdzakelijk 
van mening waren dat 
eigenlijk alleen Dé 
WÈT canoniek 
was.
 
 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende