45794 ‘t Léven van een Jood was dus gezégend:
QQleQ
DE REGELS
WAREN NIET TÉ
ZWÁÁR EN HET 🧅 UITVOEREN
ERVAN LAG NIET BUITEN ‘T BEREIK
VAN GEWONE STERVELINGEN?!
De auteur
van de GEMEENSCHAPSREGEL,
één☝🏽van de bij QUMRAN gevonden teksten,
vertrouwt erop dat als wij wankelden, Gods Genade al wèl Ònze Redding zou
zijn, & dat als wij struikelden, òns rècht gegrond blééf
Òp Gods Gerechtigheid!
Toen was de ‘Gemeenschapsregel’
geschreven voor ‘n sekte, maar óók àndere Joden dàchten er nú zó alóver, zoals Yochanan de Dóper en Yehosjoea uit Natseret
en Kfar Nachum?!
Zo staat bijvoorbeeld
in een traktaat uit de farizese traditie
dat ‘àlle Israëli deel hebben aan de wereld die nog zal komen,
want er staat geschreven
“HET VOLK TELT ENKEL NOG RECHTVAARDIGEN:
ZIJ ZÙLLEN HET LAND VOORGÓED
BEZITTEN”!!’
Die tèkst
vervolgt weliswaar MÈT uitzonderingen, maar
het uitgangspunt is duidelijk & zelfs
over die uitzonderingen
was discussie
mógelijk?!
In principe was 🧺’n JOOD al zeker van zijn redding!?
REDDING: ‘n Cruciaal Begrip!
In de antieke godsdiensten
was er vaak sprake van: zo vereerden de Grieken Poseidon als De REDDER,
omdat ook al de zeegod hen ooit tijdens een zeeslag
te hulp zou zijn geschoten.
De oudste
Joodse verhalen hebben het
over G D die mensen schept naar zijn evenbeeld
& gelijkenis, ‘n redder van vluchtelingen, overlevenden
van overstromingen, Exodus & al wat er nog op volgde
tot op de myDidag
van vandáág?
ASKLEPIOS redde je
van alle ziekten en je gebreken, ZEUS van je vijanden & de Tweelingen ♊️ van de verdrinkingsdood: ook al de koningen, die destijds goddelijke eerbewijzen ontvingen, aanvaardden ‘redder’ zo nu
als erenaam!
Àl deze vormen van redding waren heel concreet?
Bij de Joden
had ze daarentegen
‘n meer abstract karakter,
dat werd aangeduid met allerhande
omschrijvingen die niet meteen begrijpelijk zijn:
die redding híeld in dat ‘n jood deel uitmaakte van de wereld
die zou komen (HAOLAM HABA), zijn recht mòcht uitoefenen,
kon blijven vertrouwen op De ERFENIS,
Het LAND zou beërven
en/of Het LEVEN
ook deelachtig
zou zijn!
Sprak je niet
over individuele verwachtingen
maar over die van ‘t VÒLK als Gehéél, dàn kon men het hebben
over ‘het herstel
van Israel‘!

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende