45790Volgens de traditie had G D ‘n tweede verbond
        
QQLEQ
GESLOTEN MET
AVRAM, EN DITMAAL
HAD HIJ TOEGEZEGD DAT 
Avrahams àfstammelingen ooit ook 
het beloofde land van Kanaän 
zouden bezitten?!
Afgezien van 
‘G d’s’ vermeende Toezegging 
om deze wereld 🗺 🌍 🌏 🌎 niet opnieuw 
helemaal onder water te zetten, is GENESIS niet concréét 
over ‘t Verbond dat ‘G d‘ via NOACH sloot 
met deze hele mensheid!? 
In de 3e eeuw AD/NC 
noemt de verzameling van rabbijnse wijsheid die bekendstaat 
als Tosefta wel zeven Noachitische Geboden! Als ook de niet-Joodse volken
 deze onderhouden, dan hebben ook zij ‘n plaats verdiend ‘in de 🗺 wereld die nog komen zal’! 
Dàn moeten ze wèl: 1. Gerechtshoven instellen!  
2. Zich voortaan onthouden van godslastering,  
3. geen afgodendienst, 4. geen ontucht,  5. geen moord,  6. geen diefstal &/of
7. ‘t Éten van vlees dat is gesneden van ‘n levend dier!
‘t Is onduidelijk wanneer 
dit zevental  precies is vastgelegd, maar het lijkt er sterk op 
dat ook de auteur v/d Handelingen v/d Apostelen 
er al naar verwijst?!
Het derde verbond, 
gesloten met Mosjeh, híeld in dat G d zou komen ‘wónen’ 
tussen zijn mensen! Om dat mogelijk te kunnen maken, konden zij zich daarom 
dus ook maar het beste blijven houden aan een aantal duidelijke regels, 
die samen 3 hoofdstukken vormen 
i/h boek Exodus?! 
Dat Verbond was  
🧺  een generatie later vernieuwd, zo viel te lezen in Deuteronomium, 
en toen waren er alweer zo’n 17 hoofdstukken nodig 
om díe geadviseerde levenswijze 
kort te beschrijven?
En omdat de Joden 
aan het begin van onze huidige jaartelling 
alle vijf boeken van Mosjeh graag alzo nu voortaan beschouwden als dè Wèt, 
waren er dus onvermijdelijk tegenspraken 
en discussies!
Weer ‘n ander probleem was 
dat G d volgens de 📚 boeken SJMOE’EL & KONINGEN
áán DAWIED {DEWIEDEWIED} beloofd had dat díens dynastie ‘eeuwig zou heersen’?! 
Dit verbond werd vernieuwd toen koning YOSJIA rond 622 BCE de cultus hèrvòrmde: 
voortaan zouden de Joden & hun koning nu voortaan óók nog maar één God díenen 
& veréren, en wel in dé Tèmpel 
in Yeroesjalayim!
Wíe, zoals de Farizeeën,
 SJMOE’EL & KONINGEN beschouwde als canoniek, 
kon alleen concluderen  dat de uitverkiezing van het Joodse volk 
hoofdzakelijk samenhing met de heerschappij van een🥶Èchte Vòrst 
úit Het Huis van Dawiedewiedewied! 
Dat was Dùs 🧺 
echter sinds de Perzische tijd geen reële mogelijkheid meer? 
De Sadduceeën (TSADDOEKIEM) hadden op dit punt ‘n probleem minder: 
omdat zij alleen dé Wèt erkenden als autoriteit, zagen zij géén verbànd tussen 
enerzijds de uitverkiezing volgens HÈT VERBOND & anderzijds 
de heerschappij van Dawiedewieds dynastie?
 Ook al 
bestond er dus verschil 
aan inzicht over de aard van hèt VERBÒND, 
àlle Joden waren het er al wèl over ééns dat hùn ‘uitverkiezing’ 
níet hùn Éigen Verdienste was 🧺 ? Gòd had hèn, ìn zíjn genade, deze gùnst verleend 
en elke jood maakte zodoende, zoals men het verwoordde, “DEEL UIT VAN DE WERELD 
DIE NOG ZÀL KÓMEN”, “HAOLAM HABA”! Òm dat nu te bekrachtigen 
had God de Joden dé WÈT geschonken: 
het onderricht in een goede 
levenswijze! 
Van de Joden 
werd daarom dus allang verwacht 
dat zij op deze gùnst reageerden door zich zó goed mogelijk náár díe Wèt te richten,
 dus toch maar weer gelukkig dat G D wìst dat dìt niet àltíjd éven eenvóudig was 🧺 & 
hielp hij dááròm zíjn uitverkorenen door van tijd tot tijd degenen te straffen 
die zich niet hielden aan de Wet en de genen te belonen 
die zich er wel aan hielden? 
Mòcht 
íemand zèlf in de gaten 🕳
 hebben dat hij tekortschoot, dan bood G d hèm altíjd weer 
de mogelijkheid aan òm zich tòch MÈT hèm (haar/het) te verzoenen: 
de berouwvolle zondaar kòn dan {afpers}òffers brengen en/of 
talloze (goede) daden blijven 
verrichten!
Het ‘idiote’ is 
dat de jonge ouwe Mor Asih middenin 
de jaren ‘60 beslist niet wilde leren schieten op bevel: 
dat kòstte je dan gemiddeld 24 maanden dwangarbeid in kamp Vledder e.d. 
In Eilat in Israël was ik zó wóedend op die rechts conservatieve bureaucratie dat ik 
op de melodie van HATIKVA nog zong ‘ISRAËL FASCIST’ & nog ‘n paar maanden later in juni ‘67 
in Petra diezelfde melodie met Nederlandse tekst: “DOOR DE WERELD GAAT EEN WOORD EN HET DRIJFT DE MENSEN VOORT: BREEK DÙS JOUW TÈNT OP, GA OP REIS, 
NAAR HET LAND DAT IK JOU WIJS!” Binnen drie jaar blijkbaar
 hetzelfde conflict in drie verschillende landen:
 ‘geweldsgebruik op bevel’, ‘psychedelische 
vrijheid’ & ‘recht op eerlijke meningsuiting 
& bewegingsvrijheid’?! Je zal er maar làst van hebben 
in Ommen, Vledder, de Gazastrook, Westbank, Petra (HASELA HA’ADOM) 
& ‘ever after’ ‘t ‘héén en weer’ in Turkije, Iran, Afghanistan, Pakistan en Hindoestan t/m 
Rangoon, Hongkong, Osaka, Birobeidjan, 
Siberië, Moskou, Charkov 
& Odessa
.....

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
    vorige
    volgende