45193153 Wie een cd heeft met GBP’s Stabat Mater
        
QQleQ
EN DAN VOOR DE NL VERTALING IN EEN MISSAAL KÍJKT VAN VÓÓR 1960 
zal constateren dat de eerste drie verzen v/h láátste zestal 
geheel verschillend zijn?! 
Daar waar 
Pergolesi laat zingen 🎤
 ”FAC ME CRUCE, CUSTODIRI / MORTE CHRISTI PRAEMUNERI / CONFOVERI GRATIA”, 
daar geeft ‘t missaal 
”CHRISTE CUM SIT HINC EXIRE, / DA PER MATREM ME VENIRE / AD PALMAN VICTORIAE”. 
Híer is zo dus ook weer sprake van zo’n typische ingreep gedurende 
20 millennia ‘culturele 
evolutie’!? 
Èén Onderzoeker heeft er al 
op gewezen dat die laatstgenoemde strofe ‘n variant is uit Duitsland 🇩🇪? 
Terwijl ‘t gedicht zich helemaal op ‘Maria’, verandert in die variant de blik richting naar ‘Christus’, 
die direct wordt aangesproken! 
De ingreep 
verstoort ook ‘t rijmschema, 
want ‘t laatste woord uit die zes regels luidt ‘Gloria’. In ‘t Graduale Romanum van 1979, 
waarin de door ‘t Tweede Vaticaans concilie herordende liturgische teksten staan afgedrukt
is de ingreep hersteld.
 ‘t Aardige is wel 
dat de fout doorleeft 
in bijvoorbeeld de composities van Josquin Desprez & Verdi. 
Maar Haydn, Dvorák & Rossini volgden net als Pergolesi, de juiste tekst.
 Pergolesi toont echter zo nog ‘
n Klein Verschil! 
Hij heeft 
als derde regel i/d 9e strofe 
“OB AMOREM FILII“ (‘UIT LIEFDE VAN UW ZOON’), 
waar de meeste teksten (ook de officiële in ‘t Graduale)
 “AD CRUORE FILII” (‘IN HÈT BLOED 🩸 
VAN UW ZOON’) 
hebben. 
Pergolesi maakt 
juist in die passage 
zo’n mooi trillertje dat ‘t verschil opvalt. 
Beschrijven de 4 strofen van 6 regels de smart van ‘Maria’,
 i/d vòlgende strofen, vanaf ‘t “EJA, MATER, FONS AMORIS” 
(‘GÉÉF, O MOEDER, BRÒN VAN LIEFDE”) 
komt er ‘n ‘ik’ 
i/h Spèl! 
De tekst verandert 
in ‘n smeekbede om gered te worden?
 ‘t Stabat Mater, is ‘n echte persoonlijke 
devotietekst, met ‘n realistische voorstelling van zaken 
die sterk doet 💭 🤔 DÈNKEN aan ‘n andere sequentie, 
namelijk het ‘Dies irae, dies lila’. 
Het zal júist Déze 
persoonlijke inkleuring zijn geweest die de tekst zó 
geschikt maakte vóór composities van allerlei soort,
 van veelstemmige a cappellakoorzetting 
tot groots uitgewerkte composities 
voor solisten, koor & oer~
kreet~orkest?! 
Inclusief 
‘bijgeloof’
....

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende