45144  Peter Schmidt voert de lezer in meeslepend
        
QQleQ
PROZA ÁÁN 
DE HAND MÉÉ LANGS 
EEN ONWAARSCHIJNLIJK PANORAMA VAN
CHRISTUSBEELDEN EN HIJ LAAT TEVENS ZIEN HOE DIE FUNCTIE VAN 
‘de gezalfde’ langzaam maar zeker afbrokkelt 
en van sluitsteen van een cultuur eindigt 
als ‘de Jezus v/d persoonlijke 
vroomheid!? 
Nóóit, 
zo besluit Peter Schmidt (1945)
zíjn synthese in boekvorm tussen theologie & kunsthistorie, 
was YÈSJ/Yehosjoea/Yesjoea/Yesjoe méér óvergeleverd in de handen van mensen dan nú?! 
Nooit wàs híj méér bezit van iedereen èn níemand, náár àlle kànten getròkken èn verscheurd, beurtelings sympathiek, meewarig of 
godslasterlijk behandeld? 
Hij kòn Jesus Christ Superstar worden, 
dé beklagenswaardige nar uit Mistero BUFFO, 
de gekruisigde Jésus de Montréal! 
“WAAR IS DE ‘Èchte’ 
YÈSJ te vinden? Hij schijnt te leven en te dansen🕺💃 
búiten de múren van wèlke Kèrk óók! CHRISTUS IS UITEENGESPAT, 
OPGESLORPT IN DE SUBJECTIVITEIT EN IN DE STROOM VAN MONDIALE SYMBOLIEK, 
ONEINDIG VEEL BREDER DAN AL DIE CONFESSIONELE 
KANALEN! 
De ònkerkelijkheid 
vàn zóvéél hedendaagse Jezusbeelden bevestigt
hóezéér religie een geïsoleerd 
compartiment geworden 
is?“
 Wonderlijk 
dat hij je levenslang 
vast kan blijven houden 
dwars door alle migraties, oorlogen, natuurrampen, 
tijdperken, achterbuurten, villawijken, boerenbedrijven, 
schaapherders, ambachtslieden, kunstenaars, 
werelddelen & 
ruimtereizen
...

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende