45081CDH25112000 Hij beschrijft de spanning tussen
QQLEQ
DE WETENSCHAPPELIJKE
UITLEG VAN DE NÒT-TEKST -
DE EXEGESE - EN DE GEREFORMEERDE
GELOOFSBELIJDENIS.
“Die spanning
tussen de wetenschappelijke traditie
waarin ik werk en het gereformeerd belijden u
heb ik aan den lijve
ondervonden!
Dat belijden
is eeuwenoud,
terwijl de wetenschappelijke iets van de laatste 150 jaar is?
De wetenschap 🧪 🧫 🧬 gaat op ‘n andere manier met die teksten om,
en zij gebruikt ook ‘n andere taal dan in de geloofstraditie
gebruikelijk 🧺 was?!”
“In mijn boek 📖 vertel ik
dat ik vanuit díe gereformeerde traditie theologie in Kampen ging studeren.
Ik besefte nagenoeg al meteen dat m’n wetenschappelijke nieuwsgierigheid zou gaan botsen
met gereformeerde geloofsbelijdenisgeschriften, maar dat
was 🧺 nog geen reden om úit Kampen
wèg te gaan!
Ik vond deze studie juist leuk,
en die belijdenis, ach ik dacht dat dàt wel méé zou blijken te vallen,
of dat die oude belijdenis wel zou veranderen?! Dat er wel rúimte in zou komen,
en dat léék i/d jaren ‘70 & ‘80 ook te gebeuren!? Maar tòch is er weer
‘n verènging in opgetreden.”
“Het probleem is ook
dat ik ‘n nogal cruciale post bekleed!
NIEUW testament wordt toch wel belangrijk gevonden: en dan óók nog aan ‘n
kerkelijke 🏫 school, met de gelegenheid om menschen op te leiden!
Dàt is heel lastig: in de zomer heb ik mij ziek 🤒 gemeld;
en dat ben ik nog! Het ráákt mij hoor!
Dàt hééft dus ook
met m’n werk te máken!
Als ik nou college kon geven in over middeleeuwse kunst 🖼, dan zou ‘t nog wel gáán,
òf zó ook over ‘t Oude Testament?!
Maar ik
moet college geven
over ‘t NÍEUWE
TESTAMENT!
In mei gaf ik college over
de Brief a/d Corinthiërs & dan mèrk je dat je meteen wéér
òp dàt théma v/d verzoening kòmt!
Je nádert het àltíjd!?
En op ‘t laatst
dùrfde ik al niet meer
vríjúit te spréken?!
Terwijl je juist
dus jezelf moet kunnen zijn
als je college geeft.
En díe rèmming
vóelde ik bíj studenten
óók!
Alsòf je met z’n allen
òm die héte melk 🥛 {& bloed 🩸~} &
brei heenloopt!?
Dat leek me
geen goede onderwijs-
situatie...
Tóen
wilde ik even
stoppen.”
‘n Vele millennia~
lange hotspothutspot als ‘t wáre:
ook al in Assur & Babel, Chaldea & de Egyptenaren, Feniciërs,
Filistijnen, Griek/Hellenen, Hittiten, Indiërs, de Joden &
de diverse soorten “kristenen”:
universele lappendekens vol afgoden,
boevenbendes, criminelen en hun versies
van bloederige zondenverzoeningen via mensen- & dierenòffers,
ABC-wápens & diverse variabele verwante atomaire,
biologische & chemische mijnen,
raketten 🧨 🚀 & drones
als vergeldingen.....
Van het ene
kwam ‘t andere
ook al in ‘heilige landen’,
bloed~🩸& bodem, kamp Vledder, Erika/Erica,
Westerbork: agressie, barbaarsheden, criminele denktanks,
economisme, financialismes
& ‘gektes’...

Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
25 jun 2024
47709157 ‘t Wereldberoemd Verhaal Van Goliat Lezen
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
vorige
volgende