4475321Marx haalt twee grote 11e-eeuwse Joodse ge-
        
QQleQ
LEERDEN AAN,
NACHMANIDES EN 
MAIMONIDES. 
Hun uitleg
 van deze 'oude'
profetie van YIRMEYAHOE,
die spreekt over een nieuw verbond 
van G d met het huis 🏡 van 
Israël 🇮🇱 & Yehoedah, 
verschilt opmerkelijk? 
Volgens Nachmanides 
bedoelt Yirmeyahoe dat G d de geschiedenis 
ter hand neemt en het voortaan 'anders wil gaan doen': "ÌK ZÀL MÍJN WÈT ÓÓK 
ÌN HÙN BÌNNENSTE GAAN BLIJVEN LÈGGEN!" betekent 
in 'dat concept' dat "G d" een nieuw soort van MÈNSCH 
schèpt, met 'n ìngebouwd progràmma: 
'WÉÉS góed'! 
Aldus is 
'de messiaanse tíjd' 
volgens die Nachmanides een "NIEUWE REALITEIT"! 
Zijn tijdgenoot Maimonides is ietwat minder romantisch-optimistisch?!
 Vlg. hèm moet nu vooral ook niemand denken dat er in die messiaanse tijd 
zomaar natuurwetten zullen verdwijnen of dat er ècht íets NÍEUWS zal worden aangebracht!? Mensen hèbben ÈN hóuden immers altijd zelf de kéus tussen hun eigen 
goed en/of slecht zijn?! Tussen vrede of 
oorlog maken!!
Dàt dé Lééuw 
bij HÈT LÀM ZÀL lìggen 
is daarom dan ook slechts een metafoor 
voor de politieke realiteit die zal gaan blijven veranderen?! 
Zij betekent volgens Maimonides dat Israel veilig zal gaan kunnen leren leven 
'samen' mèt de 'slechten' die 
haar omringen! 
Zó ìs die
 'messiaanse tijd' 
voor hèm maar slechts een hoofdstuk,
 en géén eindpunt meer in 
de geschiedenis?! 
Voor Maimonides 
is van beslist wézenlijk belang 
'de MISWOT' ~ HÈT Wóórd vàn G d 
blijven dóen ìn DÉZE wéreld 
waarin wij ons nu dus 
blijkbaar óók alweer
bevinden!? 

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende