44568 79 Òmdàt hun ambacht als vanouds gezien werd
        
QQleQ
ALS VROUWENWERK
WERD HET WEVERSAMBACHT 
GEZÍEN ALS VROUWENWERK, EN
HOORDEN ZE BIJ DE ZOGENAAMDE 
‘VERGUISDE ARBEIDERS’?
Binnen deze groeperingen ontstonden 
ambachtsgilden die de prijzen vaststelden, 
de werktijden bepaalden en elkaar in tijd van nood 
hulp boden! In sommige gilden waren de leden overeengekomen 
om in slappe tijden de winkel slechts om de andere dag te openen,
 vermoedelijk om de krachten te bundelen op de dagen 
dat ze gesloten waren? 
In de loop der eeuwen 
hadden Joodse wetsgeleerden ‘n gedetailleerd stelsel ontwikkeld 
van voorzorgsmaatregelen ontwikkeld voor een eerlijke behandeling 
van de arbeiders!
‘EEN ARME EN BEHOEFTIGE 
DAGLONER, ‘N VOLKSGENOOT OF ‘N VEEEMDELING 
DIE IN UW STAD OF IN UW LAND WOONT, MÓGEN JÙLLIE NIET HÀRD BEHANDELEN!’ 
zo staat geschreven in Deuteronomium 24:14. ‘ÍEDERE DAG MOET JE HEM VOOR 🌅 ZONSONDERGANG Z’N LOON UITBETALEN, WANT HIJ IS ARM EN ZIET ER 
VERLANGEND NAAR UIT!’
 Ten tijde 
van HORODOS al 
waren er allerlei regels met betrekking tot de werktijden, 
de voeding, de woning, de kleding en het loon van de arbeiders. 
De meeste joden kwamen deze voorschriften na en dat deed ook ‘t grootste deel 
van de buitenlandse aristocratie 
in Judea. 
Maar in de hellenistische steden & andere gebieden 
was er maar weinig respect voor zùlke regels? Ook slavernij was in Palestina als vanouds 
heel gewoon! De slavenmarkt in Yeroesjalayiem verhandelde bijna uitsluitend niet-Joden (‘n gezonde slaaf bracht ongeveer 2000 Dinar op), andere steden 
hadden ook Joodse slaven!
 Een vrije burger kon tot slaaf vervallen 
als straf voor diefstal of ‘t niet betalen van zijn schulden! 
Een arme man 👨 kon zichzelf als slaaf verkopen om z’n gezin niet te laten verhongeren!
Volgens de Joodse wet hóefde hij niet meer dan 10 uur per dag te werken 
& nooit ‘s nachts en ook hoefde hij niet te werken 
op de sjabbatdag. 
Hij mocht nooit 
aan vernederingen worden blootgesteld 
waarbij zijn positie ten aanschouwe van iedereen zou blijken, 
zoals kleermaken, ‘t haarknippen of dienst doen als badknecht. 
Als hij van zijn meester wegvluchtte, hoefde hij niet meer terug te keren. 
Als hij werd mishandeld of verminkt, verklaarde het gerecht hem vrij man.
Als door z’n meester gedood werd, werd ook 
de meester omgebracht?!
 Slavinnen 
hadden wel wat minder 
voorrechten dan slaven, maar ook zij vielen onder de bescherming van de wet. 
‘n Aantrekkelijke, jonge slavin die als concubine werd gehouden, kon altijd blijven hopen🤞🏿
dat haar meester haar tot vrouw 👩 
zou némen!?
 De oude wetten 
over het maatschappelijk welzijn die geworteld 
waren in een hecht aaneengesloten agrarische gemeenschap, 
zeiden de meeste eigenaren van slaven in steden 
nog maar weinig? 
Net als 
in de rest 
van de mediterrane
 wereld 🌍 was een slaaf 
dus eigenlijk meestal toch meer 
een ding dan een mens, ‘n 
soort gereedschap dat
 ‘kon praten’? 
Geen wonder 
dat er in de steden,
 waar zulke denkbeelden zelfs 
in de hogere Joodse klassen gemeengoed waren geworden,
 bij die grotere aantallen armen en veel mìnder bedeelden ‘n waarlijk intense,
 groeiende behoefte was ontstaan aan zo íemand als ‘n messias, 
(Verlosser, Bevrijder, Genezer, 👨🏫 Opperleraar), die ooit al die 
ongelovigen zou verdrijven en de vermeende 
veronderstelde oude Glorie van Israël 
blijvend zou gaan willen 
hèrstèllen!?



     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende