44286262 Die twee monotheïstische godsdiensten
QQleQ
HADDEN ELKAAR
NIET ALTIJD ZÓ STRIKT
UITGESLOTEN!
Aangezien er 🤏🏽
heel erg weinig of niets in Yehosjoea’s òpgetekende léér te vinden was dat om verwerping v/d Tora VRÓEG, kòn je heel goed ‘n Joods ‘christen’ zíjn, & daar waren er dan ook wel aanzienlijke aantallen van in de eerste generaties na zijn gewelddadige dood, zowèl in Palestina
als daarbuiten?!!
Justinus de Martelaar
noemde deze Joodse christenen, in zijn strijdlustige Dialoog in Korinte met de jood “Trypho”, geschreven in 140 naChr. (A.D.), ‘Ebionieten’, v/h Hebreeuws evjon, arm.
(Soms ook
noemden de rabbijnen ze miniem.)
Die naam had mogelijk minder te maken met hun plaats i/d maatschappij dan met de armoede waar ze, geïnspireerd door Yesj’ Bergrede, voor kozen?!
In de geest
v/h euangelie
van Matai/Matteüs (‘t enige dat zíj lazen) accepteerden de Ebionieten Yesjoea als dé messias, maar wel i/d menselijke gedaante waarin hij volgens de voorspelling i/d Hebreeuwse Bijbel ‘zou
verschijnen’?!
Híj was
de ‘Mensenzoon’
die op de wolken uit de hemel gekomen was, aan wie de ‘oude wijze’ uit Daniël 7, met ‘hoofdhaar als zuivere wol’, ‘het koningschap’ beloofd had,
‘voor eeuwig
& altijd’!
Waarmee deze Yesjoea
van de Ebionieten menselijk èn stoffelijk 🧺 was, gewóón geboren uit Yoseef en Mirjam en zeer zéker níet na een ‘maagdelijke ontvangenis’!
Zij verwierpen iedere suggestie
van zijn ‘goddelijkheid’ en de voor de Joden allerwegen godslasterlijke opvatting dat ‘Christos’ náást “G D” bestond (en niet door ‘Hem’ geschapen was), die indruiste tegen de ultieme en dagelijks i/h Sjema bevestigde waarheid
“G D-als-énige”.
De wederopstanding van deze ozo
menselijke gezalfde konden ze nog wèl accepteren, díe was immers niet veel ongeloofwaardiger dan veel v/d beschreven ‘Wonderen’ i/d Bijbel, maar de gedachte 💭 dat Yesj’ dood ‘de zonden v/d mensheid wegnam, was dan wel
weer voor hen
nèt ‘n brùg
té vèr?!
Veel
religieuze gebruiken
v/d Ebionieten zoals beschreven
door Epiphanius van Salamis
stroken met hetgeen we
ongeveer weten van
de gemeenschap in
Qumran?!


Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
vorige
volgende