44203 Áán ‘t slot v/d passage heeft hij ‘t over de
        
QQleQ
 
 ‘PAARSE 
BABYLONISCHE VOORHANG’ ~
het gordíjn dat het heiligste der heiligen afsloot ~, 
de gouden tafel en natuurlijk de zevenarmige kandelaar die gereproduceerd gaan zouden worden in de 🍟 fries 
die de Boog van Titus versiert!? [
Samen met méér opzichtige góederen, schrijft Josephus, 
werd ‘de Wèt v/d Jóden daarop
 als laatste stuk v/d oorlogsbuit voorbijgedragen’?!
 Maar hoewel de toonbroodtafel wel op de 🍟 fries staat,
 zoek je tevergeefs naar de boekrollen! 
Misschien waren die als buit niet aantrekkelijk genoeg 
om àf te beelden? 
Opgerold of uitgerold, hoe kon tekst op perkament 📜
 veel indruk maken op de bewonderaars v/d Romeinse Veroveringen?
 Zou iemand later alsnog 
beseft hebben dat het onmogelijk was die woorden 
van de Torah te vàngen in sculptuur 
of door militaire macht? 
Zou er een plotseling stil moment 
van schaamte zijn geweest toen de machteloosheid van het vertoon van 🏆 trofeeën onontkoombaar was? 
Anders dan SJIMON bar GIORA - 
door de straten geleid met een touw om zijn nèk,
 naar het forum alwaar hij werd gemarteld en gedood, 
waarmee het eind van de festiviteiten 🥳
 aangekondigd werd - kon de Sifrei Tora, 
HÈT wézen v/d Joodse identiteit, 
per definitie niet úit de wèg 
gerúimd worden! 
De woorden 
versloegen de zwaarden! 
De wóórden zwèéfden vríj 
van hun materiële belichaming als de NEFESJ 
úit het lichaam. 
En zolang iemand ze uit zijn hóófd léérde, 
zólàng íemand ze èrgens had gekopieerd, 
zouden de woorden de vernietiging van àl het óverige óverléven! 
Jochanan ben ZAKAI had gelijk gehad.
 De tastbare trofeeën werden meegenomen 
naar een plek die Vespasianus alvast voor de grap
 dé ‘tempel van vrede’ had genoemd en waar,
 zo werd gezegd (natuurlijk door de zich verkneukelende overwinnaars), Joden naartoe zouden komen 
om te staren en te zuchten en de rest van Rome 
om zich te verwonderen - want dit was in feite 
HÈT èèrste openbare museum 
in de Stad?! 
Of de Tora ook tentoongesteld was 🧺 
is niet bekend, maar waarom zou hij 
dáár zijn geweest? 
Het was immers ‘alleen maar’ 
tekst op wat perkament, 
niets interessants áán!?
 Misschien begreep Josephus dat, 
want het krachtigste (en betrekkelijk beknopte) stuk tekst 
dat híj ooit schreef, Tegen Apion, 
wordt in zijn overtuigende & ontroerende hoogtepunt 
zowel úitleg van als lof op de onvergankelijkheid en -
 paradoxaal genoeg - 
het universalisme v/d TORAH!
 Er is en was 
nog veel meer van Joseef ben Matitjahoe, 
zoon van priesters en HASJMONEEËN, 
overgebleven in de huishistoricus  
& beschermeling van 
de flavianen?! 
Nog voordat 
Híj het tragische 
verhaal afsloot, verandert hij 
van toon, misschien omdat deze laatste 
verschrikkelijke finale zich afspeelde 
in 73 AD {na Chr.}, nauwelijks 
twee jaar voordat
 hij begon te
 ✍🏽schrijven
...

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende