44198 Toen, nu, straks, gister, vandaag, morgen...
QQleQ
YOCHANAN VERZEKERT
VESPASIANUS DAT HIJ GEEN MOMENT
HOEFT TE TWIJFELEN, WANT HAD OOK YESJAYAHU
NIET VOORSPELD DAT ALLEEN ‘N KONING
YEROESJALAYIEM EN DE TÈMPEL
ZOU NEMEN?
Vespasianus is hier allemaal
zeer mee ìngenomen (en herinnert zich misschien dat hij dit
ook al eerder gehoord heeft in Yotapata),
en geeft grootmoedig
tóestèmming: “
GÁ!”
Wàt er ook ‘waarheid is
of fictie’ in dit verhaal, dé essentie ~
dàt hèt ✡️ Jodendom altijd wel zou blijven bestaan,
Zèlfs in het alleruiterste geval, wanneer de uiterlijke materiële ornamenten vernietigd werden, en een 👨🏫 leraar, Yochanan geheten, in plaats van een hogepriester in het vervolg
dé bron zou zijn van Joods gezàg -
zou in het Joodse geheugen
gegrift blijven!
Dit was HÈT ontstaansmoment
van de litanie van lijdzaamheid en eigenlijk
stopt de Joodse tijd op dit punt; de actualiteit v/d Tèmpelcultus, Opofferingen & Bedevaarttochten worden VÌRTUEEL & de Feesten zèlf ingebalsemd in ‘n Jodendom van verlies:
in Javne zou Jochanan zelfs een dag van rouw
en herdenking afgekondigd hebben,
waarschijnlijk de vastendag
9 beAv?
De aanpassing
van het ✡️ Jodendom
aan de materiële mobiliteit
wordt wellicht nog ‘t best belichaamd in Jochanans
dispensatie die Toestond ‘t zegenen voort te zetten op
alle plekken waar Joden zich ook al
samen verzamelden voor ‘n
godsdienstoefening?!
HÈT
priesterlijke motief
van de geheven handen
werd nu ook overgebracht
naar 🧿 amuletten & ⚰️grafkisten,
ossilegia, & uiteindelijk op grafstenen,
zodat zelfs de Joodse doden,
in welke uithoek van de wereld dan ook,
de priesters in hun midden hadden!?
Het Jodendom zelf
had zich losgemaakt van het graf
van de geschiedenis!
Het zou voortaan
een eeuwig héden zijn, eindeloos opnieuw
tot Léven gewèkt in
het gehèugen?
En deze tragische vernedering,
belichaamd in de verhalen van Jochanan -
waarin steevast ‘n episch & verwoestend eind
besloten ligt in het begin -
wierp ‘n lange schaduw
over de Joodse
Geschiedenis!
Het was inderdaad,
zoals Yosef Hayim Yerushalmi
in zijn prachtige Zakhor, het moment waarop
geschiedenis is worden vervangen
door tijdloos geheugen.
Dat is waarschijnlijk de reden
dat Josephus, de grondlegger van het verhaal,
de eerste en vele eeuwen lang de enige
Joodse historicus was.
Niet alleen
aanvaardde hij de omstandigheid
dat de wedergeboorte van ‘t Jodendom,
de verkwikkende bloedtransfusie van het commentaar
bij de Bijbel, niet zonder dood en verwoesting
tot stand was gekomen, hij was ook,
in heel directe zin, de auteur
van de ontwikkeling
zelf.

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende