44172177 ‘t Idee dat dit allemaal gebeurde tijdens
        
QQleQ
HET BEWIND
VAN ‘N NIET-JUDESE JOOD,
AFKOMSTIG UIT ‘N DYNASTIE
VAN BEKEERLINGEN - om nog 
maar te zwijgen van ‘n koning met 
psychopathische trekjes -, maakt deze 
gebeurtenissen tot ‘n gênante bladzijde 
in 't Verháál van de Joodse 
geschiedenis!
Zo lijkt ‘t ÉÉRDER 
of de religieuze hervorming & heropleving 
’n reactie waren op de regering van ‘n Herodes dan dat ze opbloeiden onder die de bescherming van die regering;
 bóvendien lijkt Herodes zelf 
‘n pséudo-JÓÓD! 
Er is wel gedacht 
dat zinspelingen in de uit die tijd daterende Psalmen 
van Sjlomo op ‘een man vreemd aan ons ràs’ die illegaal 
aan de macht gekomen was, betrekking hadden op het geslacht van Herodes, maar ze zouden net zo goed 
kunnen verwijzen naar 
Pompeius zelf?!
 Want Herodes 🧺 was 
in werkelijkheid geen pseudo-Jood of, 
zoals hij soms incorrect wordt gekarakteriseerd ‘een halve Jood’ (sommige orthodoxe geschiedenissen beschrijven hem zelfs als een Arabier): hij was een volwaardige en onbetwistbare 
Jood wiens bekeerde familie toevallig 
uit Idumea kwam! 
De reactie van priesters 
en rabbijnen, Sadduceeën & Farizeeën, 
op deze snelle, kosmopolitische expansie van door Joden beheerst gebied, die al begonnen was onder de Hasjmoneeën, was niet ‘n scherper, zuiverder onderscheid tussen Joden 
& niet-Joden, maar juist het tegenovergestelde: 
ze stelden bekeringsprocedures 
in waardoor de nieuwelingen 
volledig in de gemeenschap 
opgenomen werden.
Herodes was 
een representatief voorbeeld van déze verbreding 
van de Joodse identiteit! 
En het geheim 
van zijn succes was 
dat zijn koninkrijk bestond 
uit geïntegreerde gemeenschappen - Idumeeërs en Ituriérs en alles daarbuiten - die volgens volkómen acceptabele religieuze normen en heersende waarden waren bekeerd 
in een breder gemenebest 
van Joden?! 
Dat gemenebest 
mag dan etnisch & territoriaal mìnder smal zijn geweest dan het vorige, maar dat maakte het niet mìnder jóóds.
 Integendeel! 
Het was Joods 
op de manier waarop veel 
gemeenschappen in de diaspora dat soms 
eeuwenlang al waren: ze leefden in dorpen en straten 
tussen niet-Joden, ze leefden in steden die klassiek waren ontworpen mèt theaters, grote markten, fora & agora’s & zelfs gymnasia, náást proseuchai 
of synagogen!
 In feite 
kwamen juist in die tijd 
en in meer gemengde en open stedelijke omgeving  ook synagogen voor het eerst op - als plaatsen die onderdak boden, waar de Tora werd gelezen, waar rituele
 reiniging plaatsvond & als 
bedevaartcentra! 
Synagogen 
dankten hun ontstaan 
niet aan regide scheidingen
 maar eigenlijk aan het tegenovergestelde:
 ‘n nieuwe mobiliteit, waarbij Joden plotseling méér 
gingen reizen èn zich opnieuw vestigden - 
en ergens anders heen konden 
gaan en tòch 
jóóds blíjven!
Zie ook Kees Smit:
Van Aswan tot Isfahan
in 1967!
 Dùs 
doken ze op 
in Yericho op weg naar de Dóde Zoutzee, 
die populair was als een zoveelste commerciële waterweg, zoals we nu wéten door de vele ankers uit die periode die op die ‘oerzoute’ bodem gevonden 
werden!!
 ‘t Grote voordeel 
v/d járen 1960/‘70 was dat 
we vrijer bewegen konden tussen 
voorheen afgesloten gebíeden zoals Gaza, 
West Bank, Levanon, Golan & ‘t KÓNINKRIJK 🇯🇴 
JORDANIË: door de Sinaï, Petra/Sela/Elji, 🇹🇷Turkije, 🇮🇷 Iran, 
Birobeidjan, 🇺🇦 Oekraïne: Charkov/Odessa. Sinds ‘48 & de 
daaropvolgende zeven decennia Joden met zeer diverse 
huidskleuren, geboorteplaatsen, liberale/religieuze 
oorsprong/sectarische 
denominaties...

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende