44101140Altijd ‘t zelfde oude liedje met ‘n ietwat
        
QQleQ
ANDER JASJE?
Net als op Elephantine 
is een beeld van de Joodse gemeenschap ~
met één voet in hun Joodse politeuma & de andere 
in de grótere wereld 🗺 ~ levendig vastgelegd op bewaard gebleven papyri: 
in 't Zenon-archief van ‘n belasting-ambtenaar van de Ptolemaeën die halverwege 
de 3de eeuw BCE naar Palestina reisde; en nog rijker i/d Heracleopolis-papyri uit ‘t Fajoem~
gebied! Typisch is de zaak die voor de ARCHON of héérser v/d plaatselijke gemeenschap werd gebracht door ene Dorotheus, die uit de goedheid van z’n 💖 HÀRT
 (en volgens één van de geboden uit de Thora) 
z’n zieke zwager, Seithes, in huis had genomen en verzorgd 
& ‘veel van mijn mìddelen uitgegeven’ gedurende zijn ziekte’! Niet alleen dàt, 
maar Dorotheus had zijn nichtje, Philippa, vrij gekregen 
uit de schuldenaren-gevangenis 
en haar meegenomen naar zijn 🏡 huis 
om haar daar te herenigen 
met haar zieke vader!? 
Een ècht MÈNSCH? 
Nee, zei Dorotheus, 
ik doe alleen maar wat de Torah opdraagt. 
Voordat de zieke zwager stierf, werd Philippa bij wijze van wederdienst 
officieel geadopteerd als een lid van het🧹🧺 🧽 Huishouden van Dorotheus. 
Ze bleef daar vier jaar: die huiselijke idylle werd verstoord 
toen Philippa’s moeder, Iona, opdook en de jonge 👩 vróuw méénam 
naar het huis van haar tante, waarmee ze 
voornoemde weldoener beroofde 
van een behùlpzaam lid van het huishouden. 
Om zijn eis dat het meisje aan hem 
terug moest worden gegeven nu nog wat kracht 
bij te zetten argumenteerde Dorotheus dat Philippa als verzorgde 
en verzorgende wees terug zou keren naar haar voogd 
en niet zozeer als nuttige huismeid 
voor een mééster
 (de hemel verhoede het!). 
Dorotheus wees de archon erop 
dat hij zich keurig had gehouden aan 
het voorschrift van Leviticus 25:35 dat zegt:
 “Wanneer êén van JÙLLIE 
tot armoede vervalt en zich niet meer kan handhaven, 
moet je hem bijstand verlenen”, hoewel nergens in de Torah 
iets stond over 'n verplicht teruggeven van nichtjes. 
De archon lijkt, misschien omdat dit 
een klassiek geval was 
van samensmelting van Joodse en 
Griekse principes van voogdijschap, 
de kant van Dorotheus te hebben gekozen! 
Ook in de jaren ‘20 
van de vorige eeuw bestond er nog 
in het Nederland van die crisisjaren ‘allerlei slavernij’, 
uitbuiting, misbruik & geweld: de verhalen die ik als kleine jongen hoorde 
in de jaren ‘50 leken verdraaid veel op de Reuzen, Kleine 
Duimpjes, Hans en Grietje, 
Assepoesters
& ga zo maar door: 
armoede, 
sterfte, epidemieën, 
volksziekten, kolonialisme, 
strafexpedities, wraakacties, lijfstraffen 
& uitbuitingen in heel veel vreselijk 
langdurige gruwelijke
opzichten?! 
Dus ook 
de afgunst, de jaloezie, 
veel doodslag, meer vluchtelingen, depressies 
bij de vleet & nog méér allesbedreigende
oorlogstijden met hun
totale waanzin &
destructie
...

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende