VERSCHILLENDE MENSEN 
WE HEBBEN ONTMOET IN DE VOORBIJE ‘driekwart’ eeuw: ouders, grootouders, 
ooms & tantes, neven & nichten, 1950,
de buren & gasten, 1960-reizen, 
scholen, soorten werk, 
verderreizen
....
Tientallen landen, 
honderden plaatsen, vele volken, rare rassen, komische stammen, 
vreemde famlies, elke religie, alls politiek, 
‘n cultuur & ‘n kunst
 🖼....
Ook 
dat begint al 
duizenden jaren hèr & der: je groeit ermee op via verslag, 
verbeelding, fantasie
.....
Ook in mìnder 
denkbeeldige zin was ‘t mogelijk om hoger te stijgen
 & lager te zakken?! 
Als ‘n 
uniek soort van man, 
vrouw, kind, Adam, Eva, Kaïn, Abel, Henoch, Noach,
 Avram, Yitschak, Yakov,Yosh, Yèsj,
 Mosj, Dawiedewied, SJLOMO 
enzo!? 
De jongere 🧒 ZÙS/broer 
van de filosoof Philo werd zo ook al een Koninklijk Belastingontvanger 
voor de Ptolemaeën, & hun nééf Julius Tiberius Alexander zou Romeins gouverneur v/d🌃Stàd 
worden i/d eerste eeuw AD/naChr.,
 zij ‘t als “@fvallige€”. 
Nog iemand 
die langs de randen v/d Joodse gemeenschap zwierf, Dositheos, 
de zoon van Drimylos, die opklom tot aan ‘t Hòf 
& Koninklijk Archivaris werd... 
En ook ruim vóór 
al Déze Beroemde Succes-Verhalen, [
halverwege de derde eeuw BCE, waren er van die Joodse gemeenschappen 
gevestigd in Schedia, ten zuidoosten van Alexandrië, stroomopwaarts langs de NIJL i/d Oude 🌃 
Stàd Krokodopolis, in Heracleopolis, i/d districten Kerkeosiris, Hephaistias & Trilomia, en in Thebe, Leontopolis (waar Onias de priester, op de ✈️“vlucht” uit Yeroesjalayiem, ‘n rivaliserende Tèmpel, 
zoals die er al ooit op Elephantine was, vestigde, ópenlijk 
ongehoorzaam aan Yeroesjalayiem)!!
 Vaak vestigden Joden 
zich waar ze door hun specialismen naartoe geroepen werden,
 en die waren vaak militair en bureaucratisch: bij de cavalerie in Thebe (onder wie de👨Man 
met de toepasselijke naam Sabbath@ios, ‘geboren op de SHABBAT’, die ons overgeleverd wordt 
uit ‘n papyrustekst van halverwege de twee eeuw BC); als grenswachters in Schedia;
 bij de infanterie in Leontopolis.
 Zoals toen ook al  
zó regelmatig gebruikelijk was,
 werden ze voor hun diensten betaald met landconcessies, 
die ze op hun beurt weer vaak verpachtten aan bóeren. We blijven 
erop terugkomen zo nu en dan keer op keer via 
àlle eeuwen, talen, locaties, migraties, muziek,
vibraties, alteraties & 
‘fabricaties’...
