42933 Onmiddellijk ná díe episode volgt 't Verhaal
QQQ
OVER YEHOSJOEA's
eerste 'wonderbare spijziging'
in dit Mark-EU (de tweede
staat in stuk acht
!
Hier verloopt
het verhaal omgekeerd:
Yesj begint met 'n grote groep hongerige mensen in
The Middle Of Nowhere, heeft geen geld, geen voedsel ÈN
wordt uitgedaagd om 't nu toch maar òp te geven
en die mensen weg
te stúren!
Hij geeft
niet tóe, staat -
naar antieke maatstaven: letterlijk -
z'n mannetje, organiseert de groep, geeft opdracht
het beschikbare eten te verdelen en er ìs
zó opeens wèl genóeg
voor íederéén!?
Deze uitzichtloze
situatie eindigt, anders dan
bij Herodes' koninklijke verjaardagsfeest, in overvloed,
in léven waar het eigenlijk
niet mogelijk léék?!
Yesj
beheerst zichzelf
en zijn omgeving en "G ds Koninkrijk"
néémt òm hèm héén gestalte aan, ook vanwege
een bepaalde vorm van mannelijkheid
bij Yesjoea!
Tot dusver
is het nog een redelijk
eenvoudig contrast tussen vormen van
mannelijkheid (en lijkt JEZUS verdacht veel op 'n president Poetin)?
't EU vlg. Mark is, gelukkig, interessanter dan dat?! 'n Hoofdstuk later nl.
heeft Yesj zich teruggetrokken en wil dat niemand weet waar hij is!?
Geen erg mannelijk uitgangspunt - 'n 'echte màn trad dapper òp
i/h openbaar (wat Yesj eerder in hoofdstuk 7 van Mark
met een prachtige speech
ook deed)!
't Wordt nu
nòg èrger: warempel 'n búitenlandse
{van tussen Tyrus & Sidon} {Syro-Fenicische} vrouw
komt binnengestormd & wil dat Yesj haar dochtertje geneest!
Hij probeert haar af te poeieren met bepaald onvriendelijke opmerkingen
("Het is niet goed om het brood van de kinderen weg te nemen & 't
aan de hondjes te geven!"}, maar zíj is hem verbaal de báás
{"Óók hondjes eten onder de tafel van de kruimels
van de kleintjes!}? Yesj haalt bakzeil en laat
haar weten dat haar dochter
genezen is?!
'n Verhaal
waarin Yesjoea de controle
over zichzelf verliest - hij heeft zich binnenskamers teruggetrokken,
kan de buitenwereld niet áán lijkt 't wel en hij moet i/d discussie toegeven -
en zeker die over zijn omgeving, met name over de Syro-Fenicische vrouw!
Yesj is in dit verhaal 'van alles',
maar niet ideaal-typisch
mannelijk!
En dit zal
nog een aantal keren blijven
voorkomen in 't Euangelie,
met name ook bij zíjn
ellendige dóód aan
het Romeinse
kruis.

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
-
O
20 jun 2024
47691145Het Verhaal van de Tien Woorden is dus met
-
O
20 jun 2024
47690 Ook het volk van Mosj raakt in vertwijfeling
-
O
19 jun 2024
47689 Het Verhaal dat op de Tien Woorden volgt heb
-
O
19 jun 2024
4768144 Want zo schieten ze al namelijk hun doel
-
O
19 jun 2024
47687 De Wetten, Regels èn Geboden’ komen direct
-
O
19 jun 2024
47686143Wàt ìs zònde? Eigenlijk is ‘t gemakkelijk!
-
O
18 jun 2024
47685 142 Veel Verhalen in de Bijbel, en zeker in
vorige
volgende