42933 Onmiddellijk ná díe episode volgt 't Verhaal
        
QQQ 
OVER YEHOSJOEA's 
eerste 'wonderbare spijziging' 
in dit Mark-EU (de tweede 
staat in stuk acht  !
!
Hier verloopt 
het verhaal omgekeerd: 
Yesj begint met 'n grote groep hongerige mensen in 
The Middle Of Nowhere, heeft geen geld, geen voedsel ÈN 
wordt uitgedaagd om 't nu toch maar òp te geven 
en die mensen weg 
te stúren! 
Hij geeft 
niet tóe, staat - 
naar antieke maatstaven: letterlijk - 
z'n mannetje, organiseert de groep, geeft opdracht 
het beschikbare eten te verdelen en er ìs 
zó opeens wèl genóeg 
voor íederéén!? 
Deze uitzichtloze
 situatie eindigt, anders dan 
bij Herodes' koninklijke verjaardagsfeest, in overvloed,
 in léven waar het eigenlijk 
niet mogelijk léék?! 
Yesj 
beheerst zichzelf 
en zijn omgeving en "G ds Koninkrijk" 
néémt òm hèm héén gestalte aan, ook vanwege 
een bepaalde vorm van mannelijkheid 
bij Yesjoea!
Tot dusver
 is het nog een redelijk 
eenvoudig contrast tussen vormen van 
mannelijkheid (en lijkt JEZUS verdacht veel op 'n president Poetin)? 
't EU vlg. Mark is, gelukkig, interessanter dan dat?!  'n Hoofdstuk later nl. 
heeft Yesj zich teruggetrokken en wil dat niemand weet waar hij is!? 
Geen erg mannelijk uitgangspunt - 'n 'echte màn trad dapper òp 
i/h openbaar (wat Yesj eerder in hoofdstuk 7 van Mark 
met een prachtige speech 
ook deed)! 
't Wordt nu 
nòg èrger: warempel 'n búitenlandse
 {van tussen Tyrus & Sidon} {Syro-Fenicische} vrouw 
komt binnengestormd & wil dat Yesj haar dochtertje geneest! 
Hij probeert haar af te poeieren met bepaald onvriendelijke opmerkingen 
("Het is niet goed om het brood van de kinderen weg te nemen & 't 
aan de hondjes te geven!"}, maar zíj is hem verbaal de báás
 {"Óók hondjes eten onder de tafel van de kruimels 
van de kleintjes!}?  Yesj haalt bakzeil en laat 
haar weten dat haar dochter 
genezen is?!
 'n Verhaal 
waarin Yesjoea de controle 
over zichzelf verliest - hij heeft zich binnenskamers teruggetrokken, 
kan de buitenwereld niet áán lijkt 't wel en hij moet i/d discussie toegeven - 
en zeker die over zijn omgeving, met name over de Syro-Fenicische vrouw!  
Yesj is in dit verhaal 'van alles',
 maar niet ideaal-typisch 
mannelijk! 
En dit zal 
nog een aantal keren blijven 
voorkomen in 't Euangelie, 
met name ook bij zíjn 
ellendige dóód aan 
het Romeinse 
kruis.

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende