4293117 Deze achtergrond geeft alle aanleiding om
        
QQQ
NA TE 🤔 
DÈNKEN 
OVER RELATIES 
tussen theologie, religie, 
mannelijkheid en dergelijke!? Dàt na-
denken heeft natuurlijk ook zijn wortels🥕 in eerder nadenken
over de relaties tussen vrouwelijkheid & 
de rol van vrouwen vanuit 
theologisch perspectief?!
Bijvoorbeeld 
i/d feministische theologie!?
 Een discipline waarin overigens ook aandacht was 
voor de rol van mannen (de beroemde uitspraak van Mary Daly 
“Als god een man is, is de man goddelijk” is daar👉een duidelijk voorbeeld van!)? 
KRITISCH MANNELIJKHEIDSONDERZOEK IN DE THEOLOGIE IS DAAROM ALS 'T WARE 
GESCHAPEN UIT DE RIB VAN EVA VAN DE FEMINISTISCHE 
THEOLOGIE, ZONDER DIE DAARMEE 
TE WILLEN VERVANGEN 
UITERAARD! 
Vragen
 in zulk onderzoek 
zijn bijvoorbeeld wat voor vormen 
van mannelijkheid in religieuze gemeenschappen voorkomen, 
welk effect ze hebben, hoe ze ontstaan zijn en hoe ze zich verhouden tot de traditie 
van zo'n gemeenschap?!!! DEZE ASPECTEN KWAMEN 
OOK AL AAN DE ORDE IN 'T VOORBEELD 
van president/dictator VLAD DRACULA 
RASPOETIN & de 'mannelijkheid' 
die hij graag belichaamt?
'n Belangrijk inzicht 
van zulk onderzoek is dat er 
behoorlijk wat flexibiliteit zit in wat als 'echt mannelijk' 
geldt & gold!? Wat vandaag in de ene context als heel mannelijk geldt, gold i/d andere context 
helemaal niet als zodanig?! En historische voorbeelden 
laten ook zíen dàt het allemaal 
steeds ànders
 KÀN.........
[ groen]Voor een 
vroeg-christelijke man
 was het afzien van seks 
een kenmerk van mannelijkheid bij uitstek, 
en voor een ridder uit de tijd van Karel de Grote gold naastenliefde als HÈT 
tòppùnt van mannelijkheid, om maar eens wat te noemen! ALS 'T OM NADENKEN OVER THEOLOGIE, RELIGIE & MANNELIJKHEID GAAT IS DE VERGELIJKING VAN HOE ER OVER MANNELIJKHEID EN RELIGIE/THEOLOGIE IN JE EIGEN CONTEXT EN DIE IN CULTUREEL EN HISTORISCH ANDERE CONTEXTEN GEDACHT WORDT,
 HÉÉL VERHÈLDEREND! 
Het scherpt de blik 
op wat jij in jouw eigen context 
als normaal (en normatief) gezien wordt, 
maar dat blijkbaar helemaal niet hoeft te zijn. En dàt schept weer ruimte 
om de alternatieve mogelijk te maken. Ìs 't ècht nódig òm als "KÉREL" véél vleesch te eten 
& alcohol te gaan blíjven drinken, bijvoorbeeld? Je zou soms denken van wèl, 
maar de blik op vroeg-christelijke woestijn-vaders, 
mannen Gòds bij uitstek, leert dat het 
ook prima ànders 
KÀN! 
Form 
follows function: 
't gaat ons nu vooral ook om 
mannelijkheid in het perspectief van "GODS" 'koninkrijk'! 
Alle discussies over 'gender' maken veel lòs in Nederland? Welke genderrollen 
worden geaccepteerd of gewaardeerd? Steeds vaker gaat 't daarbij ook over mannelijkheid!
 In het vorig jaar verschenen boek 'Mannen in Marcus' levert Peter-Ben Smit 
een originele bijdragen aan dit Gesprèk: speciaal 
voor Volzin schreef hij z'n essay 
over de relatie tussen theologie,
 religie & mannelijkheid!
 't EU 
van M.: 
in dit verband is onze reflectie 
op bijbelse teksten zowel in religieus 
& theologisch opzicht (joods, christelijk)
 als een breder maatschappen-lijk verband een ware bròn vàn véél potentieel! 
Dit is zo omdat Bijbelse teksten uit 'n andere cultuur zijn gekomen ÈN zodoende ook een eigen levensbeschouwelijk perspectief inbrengen dat zowel christendom anno NÚ (en ook jodendom, 
maar we beperken ons hier & nu tot de christelijke traditie) 
àls 'n postchristelijke maatschappij 
een SPIEGEL vóór kan 
blijven houden?! 
't Nadrukkelijk 
theologisch karakter in, via & 
van Bijbelse teksten is daarbij eerder
 'n voordeel dan 'n nadeel!? Voorbeelden uit 
't Euangelie vlg. Marcus kunnen dìt laten zíen, met name ook wat de persoon 
van "Yehosjoea/Yesjoea/Yesj" hier en nu betreft?! De manier waarop Yesj 
zich in zijn 'oudste biografie' gedraagt - volgens de beschrijving 
van de auteur ervan, dus - ìs nògàl wìsselend en verhoudt 
zich daarom ook op een bijzondere manier tot 
wat al met al zó nú als idealen 
van mannelijkheid
 gold in 
de maatschappij 
van die eerste eeuw 
van 2 millennia geleden! 
Na 'n schets van dit ideaal 
volgen daarom ook nu nog 'n paar vignetten 
uit die Euangelie die er daarmee licht kunnen werpen òp hóe er híer en nu 
met mannelijkheid omgegaan wordt!
 Kenmerken van 
mannelijkheid? 
't Antieke ideaal 
met betrekking tot 
mannelijkheid varieerde natuurlijk! 
Maar in onderzoek ernaar komen toch 
vaak twee belangrijke kenmerken naar voren: 
ZELFBEHEERSING & BEHEERSING VAN JE OMGEVING (die daarmee belangrijker zijn 
dan 't biologische geslacht van iemand - 'vrouwelijke mannelijkheid' komt óók voor,
 maar valt nu even buiten het bestek van deze 
minieme bijdrage)! 
Verlies 
van controle 
over jezelf of het niet onder 
de duim kùnnen houden van mensen om je heen, 
zeker van de mensen die eigenlijk minder mannelijk waren dan jijzelf {vrouwen, 
slaven, 'barbaren', kinderen}, gold als minder dan ideaal-typisch mannelijk. Interessant 
genoeg ligt dàt namelijk dicht bij idealen die uit die eng gecaste 
zelfpresentie van 'n VLAD Dracula Rasppoetin 
naar voren komen zoals hiervóór 
al eerder werd 
besproken. 
Dat is ook 
niet zó VRÉÉMD 
want deze idealen 
pàsten vóóràl bij een vrije, 
òp het úitóefenen van heerschappij gerichte man! 
De mannelijke deugd bij uitstek wàs dan ook dàpperheid, oorspronkelijk 
vooral zoals die òp HÈT SLÀGVÈLD en dus in het openbaar {het privédomein geld als 'vrouwelijk'} 
kon worden getoond! Vrije mannen vóór hùn stáát en 
beheersten aan het FRÒNT zowel zichzelf - 
door niet meteen te vluchten - 
als ook de tegenstander - 
door hem te 
versláán!? 
Daar 
de antieke maatschappij 
sterk hiërarchische was ingericht, waarbij sociale 
en economische status (zoals meer of minder rijke 'vrije', vrijgelatene of slaaf), 
herkomst (bv. inwoner met burgerrecht of vreemdeling), & geslacht (meer of minder mannelijk of vrouwelijk, kinderlijk, trans of 'wat dan ook'? ~ de antieke wereld dacht hier in termen 
van een spectrum, niet van absolute tegenstellingen), 
een belangrijke rol speelden en zo ook elkaar
versterkten, was dit ideaal nog lang niet 
voor iedereen 
bereikbaar! 

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende