42877/53 De Tweede Tempel Van Elephantine Wèrd In-
QQQ
DERDÁÁD GEBOUWD,
maar bleef slechts overeind zólàng
de Perzische MÀCHT over AeGYPTe
nog standhield.
Hij had zwaar te 😖 líjden
onder ‘n nieuw Egyptisch Oproer in 400 BCE & was halverwege de 4e eeuw BC volledig ingestort, voordat Alexander de Grote & z’n generaals
naderden.
Tegelijk
met de vernietiging van 🇮🇷 Perzisch 🇪🇬 Egypte verdwéén ‘t Joodse peloton met zijn wereld 🗺 van soldaten, slavinnen, hun oliën & wierook, eigendomstwisten & huwelijks ~ verbintenissen; de handelaren, tempelnotabelen en schippers zonken weer helemaal weg in ‘t ongedocumenteerde duister, onder de Sténen van Het Eiland in de NIJL.
Déze eerste,
rijke Joodse geschiedenis had vrijwel geen sporen nagelaten in ‘t gemeenschappelijke geheugen v/d Joodse traditie, behalve bij ‘n kleine kring geleerden. Dit is misschien niet zó vréémd?
Want als het
van meet af aan ‘n geschiedenis van duidelijke afscheiding moest zijn, dan ligt 't voor de 🖐 🤚dat de gemengde Joods/Egyptisch & ook Perzisch/Aramese wereld 🌍 van Elefantine een anomalie lijkt, ‘n curiosum i/d marge, dat niets te maken heeft met het ontstaan
van ‘n zuivere, aparte
Joodse cultuur.
Rond de bloeitijd
van Elephantine, denkt men, werden in Yeroesjalayiem twee bepalende 📖 boeken v/d Hebreeuwse SCHRIFT geschreven ~ Ezra & Nechemyah ~ met 't expliciete doel 🎯 dé Joodse gemeenschap te zuiveren van ‘uitheemse’ elementen èn uitheemse vrouwen, uitheemse cultussen, uitheemse gebruiken úit te zìften ~ zelfs als ze allang tot het dagelijks leven v/d Judese gemeenschap behoorden.
De schrijvers
van die 📚 boeken &
hun opvolgers hebben dus misschien
al wel met afschuw teruggekeken op die Egyptische periode ~ de ketterse, nu nietmeer toegestane tempel, de vermetelheid waarmee ze dáár brandoffers dùrfden te brengen, misschien het feit dat zij zichzelf überhaupt nog ‘n gemeenschap van Yehoediem dùrfden nóemen ~ en ze hebben zich wellicht voorgehouden dat het lòt dat díe gemeenschap ten deel viel
dé wìl van YaHWeH was, opníeuw
een straf voor hèn die vàn HÈT
smàlle Pàd waren
afgedwaald?!

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
vorige
volgende