42708/48 Met Andere Woorden: Hoewel 'n Garnizoens~
QQQ
STADJE AAN DE NIJLGRENS VAN OPPER~AEGYPTE
geen goed Voorbeeld lijkt voor de verdere Ontplooiing van de Joodse Geschiedenis,
wàs 't dàt wèl!?/b]
Nèt àls zóvéél àndere Joodse Gemeenschappen
temidden van de gojiem was de Joodsheid van Elephantine wérelds,
kosmopolitisch, sprak ze de Vòlkstáál {Aramees} & niet Hebreeuws, wàs ze gedreven door
Wètten ÈN Bezìt, gehecht aan gèld, modebewust, in beslag genomen dóór 't sluiten & beëindigen
van huwelijken, de zorg voor kinderen, de subtiliteiten van de sociale pikorde en
de geneugten & lasten van de Joodse Rituele Kalender?!
Boeken
speelden ook niet ècht
een grote ròl.
De énige literatuur
die in het archief werd gevonden was 't
pseudo-Perzische Boek der Wijsheid,
de Spreuken van Achikar.
ÈN ìn het hàrt van hun gemeenschap
torende monumentaal boven de drukke straten die ze ook déélden
mèt Aramese, Kaspische & AeGYPTische búren, hun Tèmpel,
'n beetje opzichtig versierd, wèl
héél èrg vàn hèn!
Het is
de provinciaalse
alledaagsheid van dit alles
die, heel even, zo verrukkelijk lijkt, een Jóódse Geschiedenis,
maar dan híer nú wèl zònder martelaren, zonder schriftgeleerden,
zonder al die ooit zó gebruikelijke filosofische kwesties VÒL kwèllingen, en
met dé Àlmàchtige níet té véél òp de voorgrond; dus eigenlijke een hele banale PLÈK
waar veel energie werd gestoken in ruzies over Bezìt, in kléding, bruiloften en féésten,
waar stoere legerjongens woonde naast nòg stóerdere gojse schippers
van de Woeste Wateren/i]; 'n oord
van zalfjes & stegen,
stenen gooien in de Rivier
& luieren onder vele
groene palmen;
'n tíjd ÈN 'n wéreld die
zich niet bezondigden
aan de romantiek
van het líjden.
Maar het was
te verwàchten:
de tégenspoed
kwàm tòch!

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende