42708/48 Met Andere Woorden: Hoewel 'n Garnizoens~
        
QQQ 
  
STADJE AAN DE NIJLGRENS VAN OPPER~AEGYPTE 
geen goed Voorbeeld lijkt voor de verdere Ontplooiing van de Joodse Geschiedenis, 
wàs 't dàt wèl!?/b]
Nèt àls zóvéél àndere Joodse Gemeenschappen 
temidden van de gojiem was de Joodsheid van Elephantine wérelds, 
kosmopolitisch, sprak ze de Vòlkstáál {Aramees} & niet Hebreeuws, wàs ze gedreven door 
Wètten ÈN Bezìt, gehecht aan gèld, modebewust, in beslag genomen dóór 't sluiten & beëindigen 
van huwelijken, de zorg voor kinderen, de subtiliteiten van de sociale pikorde en 
de geneugten & lasten van de Joodse Rituele Kalender?!
Boeken 
speelden ook niet ècht 
een grote ròl. 
De énige literatuur 
die in het archief werd gevonden was 't 
pseudo-Perzische Boek der Wijsheid, 
de Spreuken van Achikar. 
ÈN ìn het hàrt van hun gemeenschap 
torende monumentaal boven de drukke straten die ze ook déélden 
mèt Aramese, Kaspische & AeGYPTische búren, hun Tèmpel, 
'n beetje opzichtig versierd, wèl 
héél èrg vàn hèn! 
Het is 
de provinciaalse 
alledaagsheid van dit alles 
die, heel even, zo verrukkelijk lijkt, een Jóódse Geschiedenis, 
maar dan híer nú wèl zònder martelaren, zonder schriftgeleerden, 
zonder al die ooit zó gebruikelijke filosofische kwesties VÒL kwèllingen, en 
met dé Àlmàchtige níet té véél òp de voorgrond; dus eigenlijke een hele banale PLÈK 
waar veel energie werd gestoken in ruzies over Bezìt, in kléding, bruiloften en féésten, 
waar stoere legerjongens woonde naast nòg stóerdere gojse schippers 
van de Woeste Wateren/i]; 'n oord 
van zalfjes & stegen, 
stenen gooien in de Rivier 
& luieren onder vele 
groene palmen; 
'n tíjd ÈN 'n wéreld die 
zich niet bezondigden 
aan de romantiek 
van het líjden. 
Maar het was 
te verwàchten: 
de tégenspoed 
kwàm tòch!

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende