42704/47 Elephantine mocht dan wel 'n soldatenstad
        
QQleQ 
   
ZIJN: DE 
VROUWEN WAREN ER 
VEEL INVLOEDRIJKER, ZOWEL IN 
WETTELIJK ALS IN SOCIAAL OPZICHT, 
DAN HUN ZUSTERS IN JUDEA 
& Yeroesjalayiem!Mevrouw MIVTACHIA, 
dochter van Machseia bar Jezanja,
zat helemaal aan de andere kant van 't sociale spectrum 
ten opzichte van Tamet! De familie van MIVTACHIA was vooraanstaand, 
't waren dan ook Tempelnotabelen: dàt weerhield háár er niet van om twee 
van haar drie echtgenoten uit de plaatselijke AeGYPTische bevolking te kiezen, 
allebei meesterbouwers! De ene, Esjor (hernoemd tot Nathan), werd beschreven 
als een 'bouwer voor de koning'. Tijdens haar lange leven zou Mivtachia ~ die even 
zelfverzekerd & charmant was als Tamet bescheiden & ingetogen ~ drie huizen 
& drie echtgenoten vergaren, te beginnen 
met een buurman, 
Jezanja. 
Haar bruidsschat 
was heel weelderig ~ naast sieraden & kisten 
ook 'n bed van papyrusriet. Maar ze was ook huizenbezitter 
toen ze trouwde, een geschenk van haar welvarende 
vader die het bezit op haar naam stelde.  'AAN WIE 
U LIEFHEBT MAG U HET GEVEN, EN ZO OOK UW KINDEREN NA U,'  
stond in de overdrachtsakte. Maar haar echtgenoot, voor het geval hij zijn plaats 
niet kende, mocht alleen gebruikmaken van het huis voor de duur van hun huwelijk. 
Die niet zo lang bleek, omdat Jezanja
jong stierf. 
Echtgenoot nummer twee, 
'n AeGYPTenaar met de naam PEU, was geen succes, 
en uit de documenten v/d echtscheiding blijkt duidelijk dat in Jood Egypte, 
in tegenstelling tot wat door de Torah werd & nog steeds wordt toegestaan, 
vrouwen 't rècht hadden om scheiding 
aan te vragen. 
DEUT 2:1-4 
gaf 'n man eenzijdig het recht 
te scheiden door een verklaring af te leggen 
dat hij 'ontevreden over haar is'! Als hij 'een afkeer van haar' krijgt, dan 
zou deze scheidingsbrief, die hij bij haar vertrek aan haar meegeeft,
 een einde maken aan 
het huwelijk.
Maar zó 
werd het op
Elephantine niet geregeld,
 in elk geval niet voor mevrouw Mivtachia, 
aan wie haar omvangrijke bruidsschat moest worden teruggegeven. 
PEU & zij gingen naar de rechter voor het verdelen van de bezittingen, 
maar MIVTACHIA wòn de zaak ~ nadat zij een eed had afgelegd op de plaatselijke 
Egyptische godin SATI, iets wat de hoeders v/d Torah in Yeroesjalayiem 
met afschuw zou hebben vervuld, maar 'n formaliteit was 
voor de Joden 
v/d Njl!!
Dus in 
deze eerste 
joodse gemeenschap 
waar we het één en ander van weten, 
konden de families van de soldaten Joods zijn op hùn éigen manier ~ 
openstaan voor de gebruiken v/d Egyptenaren
zonder hun eigen overtuigingen 
op te geven, laat staan 
hun naam of 
identiteit! 
Chananya's missie 
om conformiteit òp te leggen, 
omdat hij hen niet kon of wilde aansporen om helemaal 
úit Egypte te vertrekken zoals de profeten wensten, ging ín TÉGEN de gebruiken van 
generaties die gedocumenteerd zijn op de papyri uit Elephantine en die zich niets 
aan zulke verordeningen gelegen 
lieten liggen! 
Tenslotte 
leefden ze in 
een gemeenschap 
die was ontstaan vóórdât de wetten
v/d TORA waren aangescherpt; en de afstand 
was zó gróót dat hun eigen gebruiken en
wetten hun gemeenschappelijke 
erfgoed konden 
wòrden.

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende