42658/42 Nationaalsocialismes Fascismes Dictaturen
        
QQleQ 
DE OUDSTEN VAN YEROESJALAYIEM
i/d 5de eeuw BCE, die heel erg verontrust waren 
over 'uitheemse' smetten, wilden hùn autoriteit laten gelden 
ten aanzien v/d eigenzinnige praktijken van joden i/h buitenland, 
EZRA, de 'priester & schrijver v/d G d v/d Hemel', 
werd alras naar 't westen gestuurd 
door koning Artaxerxes om zó 'n eind te maken
a/d vrijzinnige praktijken v/d Joden in Palestina waren 
achtergebleven na de plundering v/d Tempel & door de Babylonische Ballingen 
werden verdacht van Onzuiver Gedrag, v/h Terugvallen in Heidense Gewoontes 
ÈN 't Trouwen met 'Buitenlanders'! 
In 419 BC 
schreef ene Chananyah, 
waarschijnlijk 'n broer of verwant v/d Teruggekeerde Gouverneur 
van Yehoedah/Judea, NECHEMYAH, 'n brief a/d leider v/d Joodse Gemeenschap 
op Elephantine, Yedanyah bar Gamayah, waarin híj de régels voor Pesach vastlegde? 
Hij heeft de brief misschien zelfs persoonlijk 
naar AeGYPTe gebracht. 
Op een 
gegeven moment 
verscheen Chanayah op Elephantine, 
en met hem kwam de ellende. Op dit moment i/d Joodse Geschiedenis 
komt 't vaker voor dat de ene Jood 'n andere Jood vertelt 
hoe 't eigenlijk behóórt te zijn! 
Chananyah waakt ervoor 
om níet wéér de dreigende toon van YECHEZKEL 
& YIRMEYAHOE áán te slaan & 'n vertrek uit 't Vervloekte Land 
te ÉISEN ~ waar zou dat ook goed voor zijn? ~, 
maar de details van zijn aanwijzingen 
geven wel 'n idee v/d vrijzinnigheid 
waarmee op Elephantine 
het Feest v/d Uittocht 
werd gevierd! 
'n Oudere potscherf 
waarop de ene correspondent
de andere vraagt 'laat mij weten wanneer u Pesach viert', 
geeft de indruk van 'n naar believen verànderlijke feestdag! 
Dùs krijgt YEDANYAH van Chananyah precíes te hóren òp wèlke dàg van nisan 
't Feest begìnt {de vijftiende}, hóe làng het dúúrt, ÈN dat 't 
essentieel ís òm ONGEDESEMD 
brood te eten, 
de matse! 
Omdat 
de Egyptenaren 
in deze periode grote broodeters waren, 
zou dìt zéker 'n ingrijpende verandering van hun dagelijkse routine hebben betekend?!
Tijdens Pesach moesten ze zich onthouden vàn 'GEFERMENTEERDE DRANK', 
en bier was & ander belangrijk onderdeel van hùn voedselpatroon. 
De moderne viering heeft dat alcoholverbod weer tenietgedaan 
door nu vier bekers wijn bij de SEDER 
toe te staan!
 'WERK NÍET 
OP DE 15de of de 21ste dag van nisan', 
ÈN 'WÉÉS RÉIN'! Er was niets onrein aan seks i/d Joodse Traditie 
(tenzij die plaatsvond tijdens de menstruatie), dus deze laatste regel was hetzij 'n opdracht 
om 'n dier te offeren overeenkomstig de zuiveringsrituelen v/d Tempel in Yeroesjalayiem, hetzij 
èlk contact met de doden te vermijden, wat i/h alom 
gebalsemde Egypte nog helemaal 
níet zó éénvóudig was! 
Wat moest er gedaan worden 
met 't CHAMEETS: de korsten, 
broden en kruimels, òf àlles wat ermee in contact is geweest, 
die tegenwoordig zo grondig úit orthodoxe Joodse huizen verwijderd worden 
als Pesach nu nadert? 
Voor de moderne navolgers 
van de wet moet 't schokkend zijn dàt CHANANYAH opdroeg 
òm CHAMEETS i/d Joodse huizen òp te bergen, opgeslagen in potten & vaten, 
die gedurende het HÉLE féést werden àfgesloten! Het gebruik zou moderne joden 
die de Talmoed naleven & voor wie  ònzìchtbaarheid níet voldoende is, met verbijstering vervullen, hoewel de MISJNA (de Éérste Geschréven versie v/d Mondelinge Torah)
& de Talmoed (de enorme verzameling commentaar met inbegrip 
v/d MISJNA) de tijdelijke 'verkoop' van gedesemd voedsel 
áán niet-Joodse buren 
toestaan.

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende