4242925 Na ´t verslag  van  enkele  teruggekeerden
        
QQleQ
OVER HUN 
BARRE VERBLIJF I/D CONCENTRATIEKAMPEN,
VOLGT ´N ANALYSE V/D MANIER WAAROP DE ERVARINGEN V/D MANNEN 
IN DE LOOP DER TIJDEN ZIJN 
GEÏNTERPRETEERD. 
Opvattingen 
over het leven 
van concentratiekampgevangenen 
die a/d psychoanalyse werden ontleend, 
hebben ònmiskènbaar ´t bééld van het lijden 
van de mannen vorm & 
betekenis gegeven! 
Mor droomt er 
elke dag & nacht van, 
misschien juist speciaal òmdat het vaak driekwart eeuw geleden
 is en lag te ´rijpen´ in mijn 
´grijze massa´? 
Die psychoanalytische visie beperkte zich dus 
echter niet alleen tot de ervaringen van deze mannen in ´Noord-West-Duitsland´, 
maar zette ook hùn plááts van afkomst ~ Putten op de Veluwe ~ in een bepaald perspectief 
dat zich tot òp de ´myDidag van vandaag´ in grote populariteit mag verheugen! 
Die aanleiding tòt díe ràzzia, de aanslag op de Duitse personenauto 
met vier militairen nabij Putten, is decennialang
 in nevelen gehuld
 geweest....
´n Wáár wèb 
van mythen, legenden 
en complottheorieën wèrd rònd díe áánslàg geweven! 
Na een reconstructie v/d aanslag op basis van wat de betrokkenen destijds i/d jaren ´40 
van de vorige eeuw vertelden, werd de herinnering 
van de daders ervan 
geanalyseerd? 
Centraal staat de vraag 
naar de geschiedschrijving óver de razzia, 
waaraan tot dusver een combinatie van lokale preoccupaties
 & nationale prioriteiten sterk richting 
gegeven heeft! 
Ná die razzia 
duurde het nog 7 maanden 
voordat Putten op 18 april 1945, door de Canadezen,
werd bevrijd!
Later belicht 
MdK de politieke constellatie 
van Putten ná die razzia i/d eerste jaren na de bevrijding 
als bijzondere invloed o/d herinnering
 áán de razzia! 
De analyse v/d herinnering a/d razzia 
van 2 belangrijke spelers o/h Puttens toneel in die jaren fungeert als methode 
òm hùn óórlogservaringen op het spoor te komen èn ópent de mogelijkheid ´n gedetailleerder geschiedenis te geven v/d morele & ethische problematiek vàn còllaboratie èn verzèt, 
waarìn óók het tóevàl èn de menselijke impulsiviteit 
´n plaats krijgen. 
Tot slot wordt nagegaan 
hóe de Pùttense & de nationale herinnering 
a/h drama van Putten deze laatste halve/driekwart eeuw 
òp èlkaar ìnwerkten: 
a/d meeste historische beschouwingen 
óver de maatschappelijke herinnering aan oorlog & bezetting 
lìgt ´t individuele psychische verwerkingsschema vàn ´t verlíes & de pijn ten grondslag;
 de onderscheiden perioden worden ontleend 
áán de verschìllende fasen 
van rouw?
´t Feit 
dat zo´n periodisering 
èrg normatief is, pleit sterk tegen die benadering 
v/d maatschappelijke herinnering 
aan WO II! 
Dé 
maatschappelijke herinnering
 zóu dàn ìmmers noodzakelijkerwijs vlg. ´n 
bepááld schéma 
verlopen?  
´t Verleden zal 
òfwèl gehéél en àl verwèrkt worden 
òf ìn ´n òbsèssie ònt-
áárden? 
Óók valt 
tégen deze opvatting 
van ´n sociaal proces àls de òmgang mèt dé èrváring v/d IIde WO ìn te brengen 
dàt dáárìn véél factoren een ròl spelen 
die niet optreden i/d rouw 
van ´n individu! 
´t Ìs dus 
al met al ècht 
maar de vráág òf díe fasen & uitingen vàn individuele rouw 
zómaar kùnnen wórden óvergedrágen 
òp ´n collectief, ´n groep 
of ´n natie. 
Zíe
 ònze ¨voorbije¨ 
geschiedenis van 2 millennia, ¨Ons Indië¨,
slavenhandel, Afrikaanders, Ambonnezen, Molukkers, 
Papoea´s, Surinamers, eilandbewoners e.d. tot nu aan toe, 
ook t.a.v. Rusland, Oekraïne, Zuid-Afrika, Zuid-West-India, Japan, 
Amerika, Canada, Australië & New Zealand om maar 
´n paar soortgelijke dwarswegen 
te noemen waarin we 
àllen ´verwéven 
zitten´
...?!
 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende