42424 WO II laat zich niet uit de Westerse Cultuur
        
QQleQ
MEER WEGDENKEN, 
NET ZO MIN ALS ABC-WAPENS, 
TSJERNOBYL, BERLIJNSE EN KOREAANSE MUREN, 
DE TWIN TOWERS E.D.?!!!
Pùtten leeft 
evenals bijvoorbeeld 
¨het bombardement van Rotterdam, 
op London, Dresden, Stalingrad, de Februaristaking of Anne Frank, 
Korea, Vietnam, Saddamn, Qadaffi, Idi Amin, dj Trump & Vlad Rasputin in ´t geheugen van Nederlanders, bìnnen- en buitenlanders 
her & der.
Dat vindt niet 
zijn verklaring in de behoefte 
om ´het verleden´ zo goed mogelijk te leren kennen? 
Dé vráág naar wàt er destijds is gebeurd, die reconstructie van het verleden, 
wordt nóóit zuiver en alléén omwille van de kennis van 
dàt ´verleden´ gesteld! 
Dé verklaring voor 
de hedendaagse fascinatie 
van het verleden van WO I & II 
ligt vóóràl in de véle morele & ethische problemen 
waarvoor mensen werden [en wòrden] gesteld ìn die ¨jaren van uitersten¨, 
die niet langer alleen die oorlogsjaren omspannen 
maar de hele 20ste eeuw ÈN ¨àlle 
eeuwen¨ beslaan... 
´Pùtten´, 
waarmee de razzia
 & de gevolgen ervan worden bedoeld, 
kan beschouwd worden als ´n historische gebeurtenis 
die fundamentele morele en ethische aspecten kent die nòg stééds
 aan de publieke opinie appelleren! 
DUS àlleen daarom
 bléven die vragen naar het waaròm & 
´t wáártoe v/d Duitse razzia èn de gevolgen ervan ~ vragen die ook 
de afgelopen halve eeuw steeds wéér rézen bìnnen 
èn buiten ´Puttense Gemeenschappen´ ~ 
de mensen obsederen? 
Terwijl i/d jaren ´60, 
´70, ´80 & ´90 meer van
 dergelijke vraagstukken voordeden als ´affaires´, 
zoals bv. Hendricus Colijn, de zaak-Menten & de affaire-Weinreb, Westerling & 
Rawagede, Liro, KNIL & UNIFIL, àl die kwesties van een ´goed´ & ´fout´ ~ 
collaboratie èn verzet ~ aan de orde stelden,
 blijkt het ethisch potentieel van 
de ´nieuwe affaires´ véél
òmvàttender! 
´t Strikt 
juridische perspectief 
van ´goed & fout´ individueel gedrag vóór, 
tijdens èn ná zo´n bezetting, dat door historici inmiddels steeds verder verdiept is 
èn ìn z´n juridische absoluutheid is genuanceerd, 
wèrd ìn ´t publiek debat
 verbrééd.

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende