QQleQ
 
AKA YEHOSJOEA 
PREDIKTE TOT ZIJN 
DISCIPELEN DAT ÀLS ZE 
NU MAAR ÉÉRST ¨G D VÒNDEN¨, 
OOK AL ´T ANDERE AAN HÈN 
GEGÉVEN ZOU 
WORDEN! 
Dìt ìs zó 
de sterkste 
aanwijzing dat hij niet verwees naar ´n vaderfiguur 
op ´n Tróón, maar naar dé Bròn van àlle wérkelijkheid? ´n Dèrgelijke bron is niet te vinden 
met de vijf zintuigen, en ook niet terùg te halen zoals je 
´n herìnnering kunt 
terughalen! 
Hèt énige ´pàd 
òm G d te vinden´ ìs ´t Pàd van transcendentie: 
´t ´óverstíjgen´. De christelijke traditie kent vele vormen vàn transcendentie 
& ´gelovigen´ praktiseren  deze tot op de dag van vandaag? Góede dáden verrichten 
& aan liefdadigheid géven, óverstijgen je zelfzùchtigheid! Bidden voor de oplossing 
van ´n probleem is ´n overgave aan G d & overstijgt eigen
 persoonlijke inspanningen!
Monniken 
offeren alle materiële zorgen òp & overstijgen zo 
elke genoegdoening die ´t ego met zijn eindeloze stroom van verlangens zou bevredigen. 
Toch betwijfel ik of ook Yesjoe dìt sóórt beperkte vormen van transcendentie voor ogen had, 
òmdàt géén ervan de werkelijkheid verandert? ´G d´ is verbòrgen 
àchter een 
slúier! 
Hij
 spreekt niet 
& is daardoor verborgen achter de gedachten die òns dènken òpvùllen, 
want ons dènken hóudt nóóit òp te praten? Transcendentie betékent vóórbíjgáán 
aan de vijf zintuigen èn die vóórtdúrende activiteit van het dènkvermogen: 
híer scheiden de wegen want het Wèsten is sterk beïnvloed 
door ´t christendom & geeft de voorkeur 
aan contemplatie 
óver G d! 
´t Óósten 
is beïnvloed 
door de oude spirituele tradities van India 
& geeft daarom de voorkeur aan meditatie? ´t Ònderscheid tùssen déze twee manieren 
van transcendentie hóeft echter níet zó stèrk te zijn! Zówèl in meditatie als in contemplatie 
doet ´t dènkvermógen twee dìngen: het komt tot rùst & ´t 
overschrijdt de àlledáágse 
grenzen? 
Je bereikt dìt 
door ´n gedàchte 
òf ´n bééld te némen 
èn het dènkvermógen steeds 
verfíjnder staten vàn zìchzèlf te laten ervaren! 
In de mantrameditatie bijvoorbeeld, wordt de klank 
van de mantra steeds zàchter èn 
éindigt uiteindelijk ìn 
stilte? 
In christelijke 
contemplatie over ´n bééld, 
zoals bijvoorbeeld ´het ¨heilige¨ hélende hàrt van Miryam´, 
verdwijnt het bééld óók langzáámáán terwijl het wìnt áán subtíele, emotionéle betekenis!? 
Meditatie is over ´t algemeen ietwat méér àbstràct omdat de mantra géén betekenis heeft, 
terwijl contemplatie zich richt op liefde, mededogen, vergeving 
of ´n ànder àspèct 
van G d? 
Veel 
mensen hebben báát 
bij ´n mìnder abstracte vorm van meditatie, 
zoals de hier volgende ´meditatie op het hàrt´! We komen 
er later wel op terug? Nú eerst even naar de visjes & garnaaltjes! 
Tsjernobyl, Bijlmervliegramp, Twin Towers, gèld, armoe & de  
min of meer verwante ´natuurverschijnselen´ 
door de eeuwen 
héén? 
Voorouders, 
schoonouders & al die 
kinderjaren, vriendjes, vriendinnetjes, school/wèrk,
huisdieren, kamerplanten, schoonmaken, verzorgen, 
water & licht: je verwekking, onze zwangerschap, 
ziekte, pijn, verdriet, gezelschap, 
eenzaamheid, geschiedenis,
drómen
....