42062 294 jl Vóór 70 was er geen reden geweest om
QQleQ
AAN JOODSE CHRISTENEN
DE TOEGANG TOT SYNAGOGEN
TE ONTZEGGEN? Aan ´t eind
van die eerste eeuw gebeurt dàt zéker wèl! ´t Yoch-euangelie veronderstelt
dat degenen die in Yehosjoea geloofden, weggestuurd werden uit de gebedshuizen & máákt,
net als ´t ´EU van Lucky LUKE´, al melding van de haat
die zij hadden ondervonden?!
Díe wèrd
met gelijke munt ook al terugbetaald:
Yochanan is er zéker van dat dé Jóden ~ híj bedoelt àlle Joden, niet slechts een déél van hen ~ ¨kinderen van de duivel zijn¨!? Óók spreekt híj van ¨hùn¨ Wèt. ´t Valt niet úit te maken in hoever dit EU representatief is voor àlle ´Christenen´, maar de lezers van Yochanan hadden ´n pijnlijke
& bijna al definitieve breuk met het Jodendom
achter de rug!
´n Soortgelijke
breuk lijkt de aanleiding
tot Mattaï´s scheldrede tégen de farizeeën, de gelijkenis van de bruiloftsgasten
en de zo berùcht geworden woorden waarmee ´de Joden van Yeroesjalayiem luidkeels geroepen zouden hebben ¨dat Yesj´ blóed hèn
mocht worden áángerékend¨?!
Ietswat later,
aan ´t begin v/d 2de eeuw,
werd ook de Brief van Barnabas opgeschreven:
nèt als de euangelisten Mattaï & Yochanan veronderstelt de auteur ´n bréuk met de ´oude´ synagoge? Níet meer dé Jóden maar de Christenen vormden hèt wáre Verbondsvolk. [roodEr wàs zèlfs nooit sprake geweest van ´n zgn. ´Jóóds´ Verbònd met ¨G d¨, want Mosjeh hàd, toen hij zag hóe zíjn vòlk zich weer eens totáál & algeheel mìsdróeg, ´G ds Stenen Tafelen´
kapotgeslagen & dus vernietigd?!
Lòs dáárvàn
hadden de Joden dé Wèt hélemáál níet begrépen:
´n ídéé òppìkkend dat in èlk geval ìn ´t Alexandrijns Jodendom àl bestònd, verwijt die schrijver de Joden dat zíj lètterlijk némen wat figúúrlijk bedóeld ìs, bijvoorbeeld dus ook al door hun pénis te besníjden
èn níet hùn hàrt èn dóór zich werkelijk te ònthóuden van vàrkensvléés, toen er alléén nog maar
bedóeld wèrd dat je je niet als ´n varken
moest gedrágen!?
Óók àl
die Jóódse òffers
hàdden géén ènkele betékenis meer,
zoals profeten alreeds hàdden gezègd?! Zònden wèrden ìmmers al zo niet vergéven dóór àl dat blóed van hun ontèlbare òfferdieren door de ééuwen héén,
maar dóór dàt alléén vàn
dé Gezàlfde!
Al met al lijkt ´t erop
dat er tussen althans sòmmige Joden & sòmmige Christenen
´n steeds dieper bréuk was ontstáán èn dàt dáárbij véél hàrder wóórden gevallen waren!
Toch blijft het al met al nu zó nog stééds wèrkelijk te zíen wàt dé réden vàn die breuk geweest kan zijn? Mattaï stond, in al z´n òpvàttingen héél dìcht bij de farizeeën, dé stroming díe dé gróótste ìnvlóed had òp de vorming van ´t rabbijnse Jodendom?
Yochanans idee
dat de òpstanding lichámelijk was geweest stond nog veel dichter bij de farizese visie
dan SP´s bewering & overtuigde opvatting dat ¨Christos
ìn dé Géést¨ verrezen was....
Níet farizéés
was Yochanans thologie
over Christos àls ´hèt pré-existente Wóórd van G d´ dat ¨Mensch is geworden¨,
naar ´de hemelen was teruggegaan èn òpníeuw náár dìt òndermáánse zóu kómen,
maar àlwéér gèldt: idééën óver ´n bóvennatúúrlijke,
pré-èxistente Tùssenpersóón wáren
níet òn-
Jóóds.

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende