41817_jl.93/4_Diversiteit:_Tussen_Balans_Josephus!
QQleQ
FLAVIUS JOSEPHUS
BESCHOUWDE DIE ROMEINSE ANNEXATIE
ALS EEN GESCHIKT PUNT OM ZIJN VERHAAL TE ONDERBREKEN
& ZIJN LEZERS TE INFORMEREN OVER DE RELIGIEUZE OPVATTINGEN
VAN ZIJN VOLKSGENOTEN!
Op dat moment, oordeelde hij,
was er ´n ´vierde filosofie´ ontstaan
die de Joden stééds wéér méér òp ´n ramkoers gebracht had met RÓME,
wat uiteindelijk geleid had
tòt de vernietiging van dé TÈMPEL, de verwoesting van Yeroesjalayiem èn de gróótste crisis i/d Joodse wéreld sinds mensenheugenis?!
Natuurlijk hoeven wíj
Josephus´ analyse niet óver te nemen.
We zagen al dat ´t zo tot 40 na Christos/¨AD¨ in feite nog rustig bleef?
Desondanks is de annexatie ´n goed moment
om de balans op te maken!
De Joodse wereld wàs
sìnds de Makkabeeënopstand diverser geworden
èn de zaken die wèl éénheid hadden kùnnen brengen, functioneerden niet langer.
Pompeius had dàt nog níet goed begrepen & had via de omstreden Hashmoneeën
vèrder willen regeren; Marcus Antonius & keizer Augustus (Gaius Octavianus)
hadden besloten ´n nieuw begin te maken door het gebied
via koning Herodes te besturen
& óók dàt was
mislùkt!
Toch waren er
nog altijd zaken
die zorgden voor
althans ´énige éénheid´?
De Joden hàdden heilige literatuur, ook al waren ze het ònééns
óver de precieze inhoud; ze deelden het geloof een uitverkoren vòlk te zijn,
ook al waren ze het er ònééns over dé precieze betekenis dáárvàn; ze hadden al bepaalde gebruiken,
al waren ze ´t onééns over ´t belàng ervan; ze geloofden in één ¨G D¨,
al waren ze ´t er over oneens
òf er óók nog andere bovennatuurlijke machten & krachten waren;
ze brachten hun offers
ìn dé TÈMPEL, al waren ze ´t oneens over de wijze wááròp dàt moest gebeuren;
ze deelden ´n visie
op ´t verleden & de toekomst,
al waren ze ´t oneens over
het héden!
´t Ìs slechts
´n kwestie van modern perspectief
òf we de nadruk leggen op de overeenkomsten & spreken over ´t ¨Jodendom¨
of de verschillen benadrukken & ´t hebben over
´Jódendòmmen?

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
21 apr 2023
44286262 Die twee monotheïstische godsdiensten
-
O
21 apr 2023
44285 Stenen Tijdperken: Verleidelijke Godsbeelden
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
vorige
volgende