41491197 Waarvoor heeft eigenlijk Yesjoea geleden?
QQleQ
DE ZOGENAAMDE LIJDENSVERHALEN
VAN DE VIER EUANGELIES ZIJN BUITENGEWOON
TERUGHOUDEND IN DE BEANTWOORDING VAN DE VRAAG NAAR ZIN
& doel van DÌt Lijden vàn Yehosjoea! Dàt ìs dès té verbázender omdat de dóód vàn Yesjoe
aan ´t Romeins Krúis tòch ook dé Centrale Bròn was vàn èrgernis vóór de Vroege ´Christenen´
& er gewoonweg naar verlàngde òm ´verklaard te worden´?!
Want dàt krúis wàs zo ongeveer de allerschandelijkste vorm van zgn. ´TERECHTSTELLING´,
en WAS BEPAALD NÍET ÉÉRVÒL, INTEGENDEEL:
gewoonweg àbsùrd òm ´n ´gekruisigde te veréren´!?
- Er zijn vijf mogelijke aanknopingspunten voor de beantwoording van deze al zó óude vráág?!
Díe wóórden bij hun zgn. ¨Laatste Avondmaal¨ sámen in de Oude Stad, die ´verzoeking i/d Tuin
van Gethsjemane´ {bij de olijfoliepers a/d voet v/d Olijfberg}, de ´veronderstelde Verlossing door
het onschuldig vergoten Bloed´ van Yehosjoea, ´t Principe v/h ´Plaatsvervangend Òffer´ & ´de Vraag
naar die Wreedheid van G d´?
Geven die beschikbare teksten over dat Laatste Avondmaal Samen òns informatie?
Men interpreteerde {achteraf} die allerlaatste maaltijd van Yesj met zijn twaalf leerlingen als ´n vóórúitwíjzing naar het ´vergeefse´ sterven van Yehosjoea {¨G d rèdt¨}!
En als Yesjoea bij ´t breken & uitdelen van ´t brood zegt: ¨DIT IS MIJN LICHAAM,
DAT VOOR JULLIE GEGÉVEN WORDT¨!
[LUCKY LUKE 22:19], dan verklaarde men deze woorden graag
als ´n verwijzing náár het uiterst wreed aan het kruis
´gegeven' lichaam van YÈSJ!?
Òffertheorieën
accentueerden dìt àspèct nòg méér, zodat men vaak zoals in de Middeleeuwen
dàcht áán ´n symbolische wéérgave speciaal vàn dàt ´kruisoffer´
{één v/d tàllozen}?!
- Al deze ´woorden van Yesjoe´ bij ´t aanreiken van de wijnbeker zijn dàn ook nòg ´duidelijker´:
als Yesj hen zègt:
¨DIT ÌS HET BLOED VAN MIJN VERBOND, DÀT VÓÓR VÉLEN VERGOTEN WORDT¨!
[Marcos 14:24], dan moet men bíj dàt Wóórd ¨BLOED¨ wèl aan Jesjoea´s dóód denken &
bij zijn woorden ´vóór Vélen´ al zelfs aan zíjn ´verzoenend lijden´?
En ´t valt wat later dan ook helemaal niet meer te òntkènnen, dat Sjaul aka PAULOS
met zíjn formulering ´Déze Béker ìs hèt Nieuwe Verbònd ìn Míjn Bloed´ [1KOR 11:25]
aan de dood van YÈSJ hèrìnnert, die vlg. zíjn opvatting
´door dé Maaltijd i/d Gemeente´
ook wordt verkondigd
...


Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende