41388 Individualisering schept maatschappelijke
QQleQ
RUIMTE
EN MAAKT INDIVIDUEN KLAAR VOOR DE OVERTUIGING -
die deels fictie is ÈN deels waarheid bevat - dat zijzelf op individuele basis 'n religie
en religieus pakket moeten
kiezen?
Deze verandering
ligt mee aan de basis van de opgang
van de competitieve pluralisering! Zij vergemakkelijkt het gehéél afscheid nemen van religie,
de overstap naar een andere religie, maar ook de grotere inzet in de religie van overtuiging...
Religies wenden zich in de moderniteit direct tot het individu en hoeven zich bij voortschrijdende modernisering minder te bekommeren om de reacties van de rest van de familie, laat staan zich nog zorgen te maken over de mening van buurt, stand of politieke elite?
De hier geboden analyse van de transitie naar moderniteit maakt duidelijk waarom de wereldreligies de overgang naar de moderniteit konden overleven en in de moderniteit nog verder konden blijven groeien!
Vanwege de onbepaaldheid van het Heilige kleeft er een inherente vloeibaarheid aan religie in àlle tijden, zodat onder de vleugels van grote religies ruimte is voor uiteenlopend gebekte vogels, stromingen & interpretaties.
Dàt alleen is echter als verklaring onvoldoende.
Zij vertonen ook een aantal kenmerken - transcendentalisme, individuele verantwoordelijkheid, universalisme, uitkristallisering van eigen religieuze rollen en instituties - de processen van religieuze modernisering en het inhaken op de mogelijkheden van een religiogene moderniteit aanzienlijk bevorderden!
De geslaagde transitie van de meeste axiale religies onderstreept dat religie niet het tegendeel is,
maar déél ÈN coproducent vàn de moderniteit.
Voor de ouwe MORASIH liggen de wortels v/h ont- & bestaan verspreid tussen 'vale ouwe & ver oosten':
dwars door de jaren '40 van de vorige eeuw tot en met "2021": vreselijk spànnend wat
eruit voorkomt met al die botten, pezen, brein & spieren @huis, tuin & keuken.
Vol verwachting
klopt ons hart:
twee zonen, twee kleinkinderen
& 'de rest'!!!!!!!

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende