41330KB95 Sympathie voor de overspelige vrouw
QQleQ
´T TEKST-
GEDEELTE YOCH 7:53-8:11
is in veel bijbeluitgaven klein
gedrukt, want die tekst behoort waarschijnlijk
niet oorspronkelijk tot het ¨Johannes-
euangelie¨.
De tekst is veeleer
in een zeer bewogen tekstgeschiedenis
als ´n hete aardappel heen en weer geschoven, dook nu eens hier,
dàn weer dáár op. Je kunt vermoeden dat één v/d oorzaken voor het feit
dat letterlijk niemand hem wilde hebben, dat men hem nergens kwijt kon, gelegen is
in ´t feit dat de inhoud buitengewoon aanstootgevend is: Yehosjoea veroordeelt ´n ´overspelige
vrouw´, die aan hem voorgeleid wordt, níet, maar zegt tegen de omstanders: ¨WIE VAN JULLIE ZÒNDER ZONDE IS, MAG NU DE EERSTE STEEN NAAR HAAR GOOIEN!¨
Dàn trekken de aangesprokenen zich stil
en bedremmeld terug!
Yesjoea zegt
tegen die vrouw: ´Ga nu weer naar huis,
en zondig van nú àf níet meer! Wanneer men zelfs
´n vrouw die overspel gepleegd heeft, en ontrouw is
geweest, niet eens meer veróórdelen màg, dan is
~ zó denken meteen al wellicht vélen ~
helemaal de totale anarchie
alweer ´ns uitgebroken?!
Op verschillende plaatsen
vertellen de euangelies dat competente
joodse gesprekspartners ook hier weer Yesjoe
´OP DE PROEF WILLEN STELLEN´, ´BEPROEVEN´,
´úitdagen´ of ´in verzoeking brengen´?!! Tèlkens wéér is ´t zèlfde
Griekse wóórd gebruikt dàt déze verschillende
betekenissen kàn hèbben!!!?
Meestal bleek uit de vertaling wel
hóe men over de discussiepartners
van Yehosjoea dàcht...
Geloofde men
dat ze Yesj zeer vijandig gezind waren, dàn vertaalde men ´t met ¨IN VERZOEKING BRENGEN¨! Legde men de nadruk op de zakelijkheid v/h verzoek, dan gaf men het woord wéér met ´beproeven´? ´t Gáát dus steeds wéér om ´n dilemma, dwz. om een vráág, waarvan de beantwoording zowel in ´t éne als i/h andere geval grote móeilijkheden
kon gaan opleveren!
BIJVOORBEELD
BIJ HET BETALEN VAN DE BELASTINGEN,
de ´toeslag-affaires´, overheidsdwang & ´rebelse´ motieven
of iets dergelijks?
Àls Yesjoe daar ´ja´ tegen zegt,
dàn maakt hij zichzèlf, zoals duidelijk blijkt, tot ´n pragmaticus
die ´de Romeinen gunstig gezind is´? Maar als hij er ´néé´ tegen zegt, dàn maakt hij zichzelf tot
´n vijand v/d Romeinen
[zie Mark 12:15].
Òf bij ´t thema
als de ´èchtscheiding: stemt hij dáárin tóe,
dàn wordt hij automatisch ´n pleitbezorger van zgn. ´losser zeden´, en verbiedt hij die mogelijkheid,
dan zullen echtgenoten waarschijnlijk ´n uitweg zoeken door echtbreuk plegen te verkiezen?
[in Mark 10:2].
En al ongeveer nèt zó bij de vraag
wat men moet dóen òm ´t ééuwige leven te kunnen beërven:
wàt hij ook zègt, àltijd weer bestaat het gevaar dat hij belangrijke geboden wèglaat
[Lucky Luke 10:25]?!
En ook bij de vraag
naar hèt GROTE GEBÒD [MAT 22:35],
terwijl Yesj zich tóch al heeft gekéérd tégen ´t overtreden van zèlfs de àllerkleinste voorschriften,
van ´één jota of één tìttel´
in Mat 5:18!
Zó ook híer
bij ´n overspelige vrouw: als hij d´r veroordeelt, dan
gaat hij ìn tégen z´n eigen principe
om níet te óórdelen
[bv. Mat 7:1]?
Als hij haar
níet veroordeelt,
dan lijkt hij de echtbreuk of ´t overspel
nu zó àl wèl góed
te keuren! ~
´t Is maar nèt
dé kùnst om zich bij
de beantwoording niet meer
door ´n verkeerd advies médeschùldig
te maken aan de fouten van al
diegenen die zich aan
dit advies zouden
willen en kunnen
gaan hóuden!?

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
-
O
20 jun 2024
47691145Het Verhaal van de Tien Woorden is dus met
-
O
20 jun 2024
47690 Ook het volk van Mosj raakt in vertwijfeling
-
O
19 jun 2024
47689 Het Verhaal dat op de Tien Woorden volgt heb
-
O
19 jun 2024
4768144 Want zo schieten ze al namelijk hun doel
-
O
19 jun 2024
47687 De Wetten, Regels èn Geboden’ komen direct
-
O
19 jun 2024
47686143Wàt ìs zònde? Eigenlijk is ‘t gemakkelijk!
-
O
18 jun 2024
47685 142 Veel Verhalen in de Bijbel, en zeker in
vorige
volgende