41324 KB92 Opheffing Van Zevende Dag Als G ds Dàg?

QQleQ

WANNEER
´YESJ´ ZEGT IN MARK2:27
¨DE SJABBATDAG IS OOK VOORAL
DOOR ONS GEMAAKT ÒM DÉ MÈNSCH,
EN DE MENS NIET OM DE SJABBAT!¨
,
en als hij daarmee het overtreden van het gebòd op de sjabbatdag rechtvaardigt -
heeft hij dan niet dat hèt zgn.´gebod´ op de sjabbatdag búiten wèrking gestèld?
Nóemt híj dan niet vanúit zíjn éigen vòlmacht ook ´n Rìchtlijn, nl. dé MÈNSCH
en zijn Wèlzijn, die dat gebod op de sjabbat niet kènde?
Juist ´t tegenóvergestelde is waar, & Yesjoe ziet zichzelf als iemand die ´de wèt´ op de júiste wíjze
uitlegt & die door de tijdsomstandigheden veroorzaakte compromissen òngedáán maakt!
De òrdening v/d ´schepping´ is nu voor hem voortaan zó opnieuw dé rìchtlijn.
´t Jodendom kent al langer de situatie dat verplichtingen die uit verschillende geboden voortvloeien,
met elkaar in botsing komen & elkaar lijken tegen te spreken!
En vooral om deze reden moeten er dan wetgeleerden zijn, die richtlijnen noemen
voor gevallen waarin twee of meer tegenstrijdige geboden ´moeten worden toegepast´?!
Dàt komt immers in èlk regelsysteem van mensen voor!?
Het nl~chroom
dat wapens moet beschermen kan mensen doden, net als ´t ¨friendly
fire¨!
De kinderopvangtoeslagenwet
veroorzaakt meer ellende dan zegen: rukt vele gezinnen uit elkaar....
Hendrikus Colijn & generaal Jo Benedictus van Heutsz waren bepaald
niet preuts tegen hun ´vijanden´...
Die lijsten zijn overal
altijd weer haast schier eindeloos mbt. geüniformeerden,
beambten & ´belangen´....
Ook Yesjoea worden allerhande
gevallen voorgelegd, waarbij in ieder geval
de consequenties uit talloze geboden elkaar lijken
tegen te spreken!
Wat ´t gebod
o/d ´sjabbatdag´ betreft, kon men zich in hoofdzaak
bij twee verschillende richtlijnen aansluiten?
Vlg. de eerste richtlijn, dus de ene stroming onder rabbijnen
gold de volgorde v/d ´Eerste Dagen Der Schepping´
als rangorde!

Datgene wat
´eerder is geschapen´,
is er telkens ter ere van datgene wat
´later geschapen is´?

Zó dient
alles ´wat tòt de 6de dag is geschapen de mènsch´!
´t Doel v/d schepping v/d mens is de sjabbatsrust:
´n gedachte die erg aanspreekt?

Daarom ook ging men
´Sjabbatdagsheiliging´ dan ook graag uitleggen in ´t perspectief
van ´t ´Komend Hemelrijk G ds op Aarde´: één Grote Sjabbat die men zich
voor allen kon voorstellen!

Maar men kon zich
dit zo ook minder mensvriendelijk uitleggen,
zoals wij nu zouden zeggen, nl. zó,
dat deze sjabbatsrust op iedere afzonderlijke sjabbatdag één zéér strenge ´veelzijdige
nòrmeringsdrang en -dwang´ is, waarvan men zelfs in noodgevallen
nóóit mocht & kòn àfwijken?!
De teksten uit Qumran
laten zien hoe men zich er in die tijd van Yehosjoea nog voorstellingen over maakte
en ´erover dacht´!?
De ouwe Morasih herinnert zich
nog als de dag van gister de eerste dagen in Italië,
Griekenland, Israël, Jordanië, Petra & wat er op volgde in mei & juni ´66/´67:
de Mandelbaumpoort bij de Oude Stad & de Palestijnse Westbank waren toen Olijftuin
van Gethsemane Olijberg e.d. heette aanvankelijk ´Urdun´ ´Jordaans´ & later ´Joods´ en ¨Israëlisch¨.
De Stallen van Sjlomo, de Silwanvijver,
de Olijberg, Rabbat Ammon Lazarus
Abu Jaber Yoessoef
Maison d´Avraham,
´t Tempelplein.....
Klaagmuur. Shula Uri Danny
Tuingraf. Golgotha. De´era. Ma´an.
Prikkeldraad. Mijnenvelden. Rode Zee. Dode Zee.
Sinaï. Santa Kata-rina. Ein Geddi, Ayn Fashka, Sodom, Jericho
van vóór & na de oorlog{en}, soldaten, politie, steden en de dorpen eind jaren ´60,
communes, Jotapata, Banyas, David Ben Gurion & Paula, Nurit Gaya Ronit Ayal Anat Yossi
Chermon Kinnereth Golan jaargetijden regen zon water
stranden Yaffo Bat Yam
Wandelen ~
19 jan 2022 - bewerkt op 24 jan 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende